DUX WRZESIEŃ 2018

DUX WRZESIEŃ 2018
Nowy sezon fonograficzny polska wytwórnia DUX rozpoczyna z fantazją, rozmachem, odwagą i niespodziankami.

Szukacie kompozycji na akordeon koncertowy? Proszę bardzo! Rodzima klasyka? Jest! Światowe nazwiska i popularny repertuar? Oczywiście! Rumuński spektralizm? Niewielu wydawców by się na to zdecydowało, DUX i owszem. Klękamy i dziękujemy za te wszystkie dary! Zwłaszcza za rumuńskich spektralistów. Nie ma w tym żadnego przekąsu, ironii czy szyderstwa. To nurt ze wszech miar godzien studiów i uwagi. Jeżeli szukacie doznań nie do skasowania, polecamy muzykę Octaviana Nemescu czy Corneliu Dana Goergescu. DUX zadbał, żeby była pod ręka.

BACH • SONATY • BRYŁA, BANASZKIEWICZ-BRYŁA DUX 1494

W twórczości Jana Sebastiana Bacha można wyodrębnić dwie grupy sonat skomponowanych na skrzypce oraz towarzyszący im klawesyn. Pierwszą z nich stanowią utwory, gdzie klawesyn pełni wyłącznie rolę basso continuo. Do drugiej grupy zaliczyć można skrzypcowo-klawesynowe dzieła, w których Bach definitywnie zrywa z tradycją basso continuo, nadając obu partiom autonomiczne znaczenie. Do tej właśnie kategorii należy 6 Sonat oznaczonych w katalogu dzieł kompozytora pozycjami od 1014 do 1019, z których pierwsze trzy zostały utrwalone na niniejszej płycie przez znakomite instrumentalistki, Aleksandrę Bryłę oraz Marię Banaszkiewicz-Bryłę. Zastosowane tu przez Bacha nietypowe dla niego techniki kompozytorskie ukazują nieco odmienny – pozbawiony zwykłej powagi czy surowości – wizerunek kompozytora.

Aleksandra Bryła skrzypce, Maria Banaszkiewicz-Bryła klawesyn

PADEREWSKI • UTWORY FORTEPIANOWE • SOBCZAK DUX 1503

Setna rocznica odzyskania niepodległości jest świetną okazją do przybliżenia melo-manom twórczości Ignacego Jana Paderewskiego. Ten utalentowany kompozytor i światowej sławy pianista dzięki wielu patriotycznym inicjatywom niejednokrotnie zwracał uwagę na znaczenie niepodległej Polski dla Europy. Nowa płyta wyróżnionego na Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 2000 r. Radosława Sobczaka, w całości poświęcona jest sylwetce polskiego twórcy. Na program albumu składa się szereg drobnych utworów ze słynnym Menuetem op. 14 nr 1 na czele, oraz monumentalna, trzyczęściowa Sonata fortepianowa es-moll op. 21. Niewielu artystów w swojej dyskografii może poszczycić się nagraniem tej arcytrudnej kompozycji.

Radosław Sobczak fortepian

SZYMANOWSKI • UTWORY FORTEPIANOWE • SOBCZAK DUX 1502

Fortepianowe dzieła Karola Szymanowskiego stanowią niebagatelne wyzwanie dla ich wykonawców. Choć sam kompozytor był aktywnym instrumentalistą, nigdy nie myślał o swoich utworach w sposób czysto pianistyczny. Twórczość ta pełna jest fakturalnych zawiłości, które w zestawieniu z licznymi oznaczeniami kompozytorskimi regulującymi tempo i dynamikę, nie ułatwiają interpretacji. Nagranie zasłużonego na gruncie propagowania muzyki polskiej pianisty, Radosława Sobczaka pokazuje, że dla tego artysty nawet najbardziej zawiłe fakturalne pułapki nie stanowią żadnej trudności. Na program albumu składają się: II Sonata fortepianowa A-dur op. 21, 2 mazurki z op. 50, Etiuda b-moll op. 4 nr 3 oraz rzadko dziś grane w komplecie Preludia op. 1.

Radosław Sobczak fortepian

OCTAVIAN NEMESCU • APOKATASTASIS DUX 1520

Kolejna pozycja w serii New Music In Eastern Europe realizowanej z wydawnictwem Bôłt Records. Album poświęcony twórczości Octavianowi Nemescu – jednemu z niedocenianych przez przemysł fonograficzny klasyków XX wieku. Octa- vian Nemescu (ur. 1940) jest ostatnim żyjącym przedstawicielem „złotej serii” (George Enescu, Stefan Niculescu, Aurel Stroe, Tiberiu Olah, Myriam Marbe i Anatol Vieru) oraz czołowym twórcą drugiej (i ostatniej) rumuńskiej awangardy. W opozycji do „darmsztadzkiej” orientacji twórców pierwszej awangardy, formacja ta postawiła sobie za cel odkrycie wspólnej „przedustawnej” pratradycji wszelkiej muzyki. Poszukiwania te dały początek rumuńskim gałęziom muzyki spektralnej oraz muzyki archetypalnej.

Romanian Radio National Orchestra, Director: Horia Andreescu

CORNELIU DAN GEORGESCU • MODEL MIORITIC DUX 1521

Kolejna pozycja w serii New Music In Eastern Europe realizowanej z wydawnictwem Bôłt Records. Album poświęcony twórczości Corneliu Dan Georgescu – jednego z niedocenianych przez przemysł fonograficzny klasyków XX wieku. Komponowanie jako kontemplacja muzycznego archetypu – oto najlepsze streszczenie tego, co o swej muzyce mówi Georgescu. Sedno i siła tej twórczości nie tkwią w oryginalności ujęcia materiału muzycznego, w kompozytorskich grach i roszadach. Można wręcz powiedzieć, że Georgescu nie komponuje, nie składa dźwięków, lecz kontempluje archetypiczne postaci, zwraca się ku podstawowym elementom, czystym pierwiastkom. Podejście Georgescu opiera się przy tym na idei zatrzymania czasu, obrazującego wiekuisty bezruch.

Solists, choir and orchestra of Opera de Stat Cluj Directors: Petru Zbârcea and Emil Maxim

ŁUKASZEWSKI • MUSICA SACRA 9 DUX 1465

Kolejna płyta prezentująca dorobek Pawła Łukaszewskiego (DUX Łukaszewski Collection). Charakterystyczny język stylistyczny Łukaszewskiego, bliski jest takim artystom jak Arvo Pärt, John Tavener czy Mikołaj Górecki, a jednocześnie bardzo mocno nawiązuje do przed-nowożytnych tradycji renesansowej muzyki wokalnej i chorału gregoriańskiego. Kluczową pozycję niniejszej płyty stanowi cykl zatytułowany Beatus vir, skomponowany w latach 1996-2007. Tworzy go osiem pieśni przywołujących – kolejno w tym nagraniu – postaci: świętego Wojciecha, świętego Marcina, świętego Stanisława , świętego Jana z Dukli, świętego Pawła, świętego Antoniego, świętego Zygmunta Szczęsnego-Felińskiego i Czcigodnego Sługi Bożego Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chór Filharmonii Częstochowskiej COLLEGIUM CANTORUM Aleksandra Zeman dyrygent

MUSICA SACROMONTANA XIII • JÓZEF ZEIDLER MISSA D-DUR DUX 1474

12. Festiwal Musica Sacromontana przy- niósł współczesne prawykonanie kolejnego dzieła Józefa Zeidlera, duchowego patrona tej imprezy. Msza D-dur (podobnie jak monumentalna Msza ex D) zachowała się w zbiorach Die Bayerische Staatsbibliothek w Monachium. Msza D-dur wydaje się dziełem bardziej osobistym i naturalnym, gdzie prostota zyskuje cechy świadomego artyzmu. Festiwal MUSICA SACROMONTANA służy kontynuacji zamierzeń zakonu filipinów, którzy pragnęli ewangelizować poprzez szeroko pojętą propagację kultury. To dzięki ich staraniom już w XVII wieku powstała tam znakomita kapela, do Gostynia zjeżdżali najwybitniejsi kompozytorzy. Wielu z nich pisało utwory na zamówienie Zgromadzenia, ojcowie zapełniali też bibliotekę kopiami dzieł największych mistrzów.

Sinfonia Varsovia, Camerata Silesia, Zespół Spiewaków Miasta Katowice Jerzy Maksymiuk dyrygent, Aleksandra Kubas-Kruk sopran Anna Radziejewska mezzosopran, Karol Kozłowski tenor Jarosław Brek bas, Anna Szostak przygotowanie chóru

Płyta dedykowana Kongregacji Oratorium sw. Filipa Neri na Świętej Górze w Gostyniu z okazji 350-lecia załozenia pierwszego Oratorium w Polsce

WOJCIECH ŁUKASZEWSKI • PIEŚNI KSIĘŻYCA DUX 1483

13 kwietnia 2018 roku minęła 40. rocznica śmierci Wojciecha Łukaszewskiego – kompo-zytora, pedagoga, krytyka muzycznego, anima- tora kultury muzycznej Częstochowy. Niniejsza płyta ukazuje się z okazji tej rocznicy – aby przypomnieć część z dorobku twórczego przedwcześnie zmarłego kompozytora. Zarejestrowane na prezentowanej płycie utwory chóralne i wokalno-instrumentalne Łukaszewskiego tworzą wycinek jego różnorodnego i bogatego dorobku kompozytorskiego. Twórczość Łukaszewskiego odznacza się zróżnicowanym wykorzystaniem środków techniki kompozytorskiej. Jego utwory charakteryzują się swobodnym posługiwaniem się różnymi technikami kompozytorskimi, wyróżniają się znakomitym warsztatem. Często mają charakter aforystyczny. Język muzyczny Łukaszewskiego przeszedł typową dla kompozytorów jego poko- lenia drogę ewolucji i rozwijał się od inspiracji neoklasycznych poprzez regulację sonorystyczną z wykorzystaniem technik aleatorycznych i swobodnie traktowanej dodekafonii aż do stopniowej redukcji języka dźwiękowego i poszukiwania wła- snych form wypowiedzi twórczej.

Anna Malewicz-Madey mezzosopran, głos recytujący Anna Mikołajczyk-Niewiedział sopran Janusz Borowicz baryton, Tomasz Stockinger recytator Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis Jan Łukaszewski dyrektor naczelny i artystyczny Zespół Kameralistów Polskich Camerata Vistula Andrzej Wróbel kierownictwo artystyczne Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej Jan Łukaszewski dyrygent, przygotowanie chóru Tomasz Bugaj dyrygent, Piotr Borkowski dyrygent

GUBAIDULINA SEMIONOV ZOLOTARYOV • SONATAS FOR ACCORDION • MAKSYMIENKO DUX 1470

Reminiscence of the Future, Sonatas for accordion to jedna z nielicznych płyt prezentujących oryginalną literaturę na akordeon koncertowy. Pośród wielu powstających projektów muzycznych jest to z pewnością unikat, pokazujący walory brzmieniowe tego instrumentu oraz nie- zwykle wartościowe dzieła, nieodkryte dotąd w świecie muzyki poważnej. W każ- dym z nich nadrzędną rolę pełni ponadprzeciętna doza treści. Programowa treść każdej z sonat jest ściśle związana z losem danego kompozytora. A tym, co łączy kompozytorów obecnych w albumie jest doświadczenie trudów tworzenia w reżimie autorytarnym. Adam Maksymienko to jeden z najwybitniejszych akordeonistów młodego pokolenia, laureat licznych konkursów, artysta z pokaźnym już dorobkiem estradowym.

Adam Maksymienko accordion

CHOPIN • SONATAS • INDJIC DUX 1180

Chopina gra jak Polak, Débussy’ego jak Fran-cuz, a Prokofiewa jak Rosjanin. Te, wypowie- dziane wiele lat temu w kontekście gry Eugena Indjica słowa szybko stały się znakiem rozpoznawczym talentu pianisty. W Polsce artysta zaskarbił sobie sympatię melomanów już w 1970 r., podczas udziału w przesłuchaniach VIII Konkursu Chopinowskiego. Warszawska publiczność, słysząc dojrzałe, pełne wirtuozerii interpretacje Indjica szybko zwróciła uwagę na jego olbrzymi talent. Pianista regularnie powraca do Chopinowskiego repertuaru utrwalając co pewien czas dzieła polskiego kompozytora. Prezentowany album obejmuje nagrania II Sonaty b-moll op. 35, III Sonaty h-moll op. 58 oraz Nokturnu c-moll op. 48 nr 1. Album jest też świetną okazją do weryfikacji tego, jak Chopin Indjica zmienił się na przestrzeni lat.

Eugen Indjic piano

BRAHMS • CLARINET WORKS • ADAMSKI DUX 1140

Arkadiusz Adamski to jeden z najprężniej działających klarnecistów w Polsce; solista, kameralista, pedagog. Dzięki wielu konkurso- wym sukcesom, m. in: pierwsza nagroda na Ogólnopolskim konkursie muzyki kameralnej w 1983 r., II nagroda na Międzynarodowym konkursie im. Karola Kurpińskiego w 1985 r., Adamski od początku swej kariery stał się jednym z najbardziej uznanych polskich klar- necistów. Prezentowany album Adamskiego, z udziałem cenionych kameralistów – Marcina Zdunika, Magdaleny Wojciechowskiej oraz Apollon Musagete Quartett – obejmuje dwa dzieła Johanesa Brahmsa: Trio na klar- net, wiolonczelę i fortepian a-moll op. 114 i Kwintet na klarnet, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę h-moll op. 115. Album otwiera dwupłytową serię z muzyką klarnetową Brahmsa.

Arkadiusz, Arek Adamski klarnet, Magdalena Wojciechowska fortepian Marcin Zdunik wiolonczela, Apollon Musagète Quartett Paweł Zalejski skrzypce, Bartosz Zachłod skrzypce Piotr Szumieł altówka, Piotr Skweres wiolonczela

Kategorie: MUZYKA, NOWOŚCI

Skomentuj