KULTURA DŹWIĘKU

KULTURA DŹWIĘKU


Wyjątkowa pozycja, wprowadzająca w świat muzyki XX wieku. O tym, że jest ona niezbędna świadczy dodruk, ukazujący się właśnie nakładem wydawnictwa słowo/obraz terytoria

Zawiera ona niezwykle obszerny, w większości po raz pierwszy dostępny w języku polskim wybór tekstów, deklaracji, manifestów i komentarzy poświęconych muzyce ubiegłego wieku. W przeważającej mierze są to teksty źródłowe i już klasyczne, których autorami są nie tylko kompozytorzy, muzycy i muzykolodzy, lecz także filozofowie, socjologowie i pisarze. Ich obecność nadaje tej książce charakter interdyscyplinarny, zaś sama muzyka – dzięki temu zabiegowi – zyskuje zaskakująco wyraźny i aż nazbyt oczywisty wymiar społeczny, a nawet polityczny. Zadaniem „Kultury dźwięku” nie jest jednak tylko ukazanie muzyki w najnowszych teoriach społecznych, ale przed wszystkim umieszczenie jej w porządku genetyczno-percepcyjnym powstałym na przestrzeni ostatnich stu lat. Znajdują się tu zatem analizy głównych kierunków współczesności (m.in. muzyka eksperymentalna, elektroniczna, didżejska, minimalistyczna i improwizowana) oraz prezentacja przyczyn, dla których stanowią one naturalne tło rozwoju tej dziedziny sztuki.

Wśród autorów – Umberto Eco, Marshall McLuhan, Brian Eno, Glenn Gould, John Zorn, Egdar Varese, Ornette Coleman czy Karlheinz Stockhausen i John Cage. Wyboru tekstów dokonali: Christopher Cox, profesor filozofii i autor m.in. „The Wire”, oraz Daniel Warner, kompozytor i wykładowca muzyki elektroakustycznej. Wydawcą jest oficyna słowo/obraz terytoria

Poème électronique to wspólne przedsięwzięcie Le Corbusiera, Iannisa Xenakisa oraz Edgara Varese zaprezentowane podczas Wystawy Światowej w Brukseli w 1958 roku. Instalację typu „światło i dźwięk” obejrzało w salonie firmy Philips, która zamówiła to dzieło, ponad 2 mln ludzi. Muzyka XX wieku rzadko jednak odnosiła takie sukcesy

Kategorie: NOWOŚCI

Skomentuj