MUFFAT: MISSA IN LABORE REQUIES

MUFFAT: MISSA IN LABORE REQUIES

Rating

5 out of 5
Dźwięk
5 out of 5
Wartość artystyczna

Total

5
5 out of 5
Najlepszy dowód, że dźwięk wielokanałowy został wymyślony już w epoce baroku.

Msza Georga Muffata (1653-1704) to dzieło widowiskowe, pełne splendoru, przeznaczone do wykonywania podczas wielkich, prestiżowych uroczystości. Kompozytor wymyślił, że będzie grane w systemie… surround – przez orkiestrę podzieloną na zespoły umieszczone na kilku galeriach. Płyta wydana przez wytwórnię Audite została zrealizowana według pierwotnego zamierzenia francusko-austriackiego twórcy. Muzycy Cappella Murensis, Trompetenconsort Innsbruck i Les Cornets Noirs, kierowani przez Johannesa Strobla, nagrali ją w kościele szwajcarskiego opactwa benedyktyńskiego Muri, który ze swoimi czterema galeriami oraz organami zbudowanymi w 1743 roku przez Josefa i Victora Ferdinanda Bossartów jest idealnym miejscem dla tego rodzaju polichóralnych przedsięwzięć.

muffat

Msza robi więc wrażenie nie tylko dlatego, że jest błyskotliwym przykładem mieszanego stylu włosko-francusko-niemieckiego, nie tylko z tego powodu, iż jest świetnie interpretowana przez artystów zebranych przez Strobla, ale też za przyczyną olśniewających efektów dźwiękowych. Uzupełnieniem programu albumu jest zestaw sonat Bibera, Schmelzera i Bertaliego. Absolutne mistrzostwo. Materiał jest dostępny w wielu formatach, w tym m.in. jako wielokanałowy FLAC 44/24.

Skomentuj