AUDIO BLU-RAY

STRONA GŁÓWNA
UNIVERSAL BLU

Nasz ulubiony format – Blu-ray Pure Audio – zyskał potężnego sojusznika!


Do obozu Niebieskich zupełnie nieoczekiwanie dołączyli kilka dni temu Francuzi z Universalu. Ta potężna kompania przedstawiła ustami swoich paryskich przedstawicieli aż 36 tytułów, które ukazują się w standardzie Blu-ray Pure Audio. Na początek m.in. „Monkey Me” Mylene Farmer – z 400 tys. nakładu aż 70 tys. egzemplarzy tej nowej płyty wyjdzie jako BDA. Muzyka zapisana jest w rozdzielczości 24/96 i udostępniona w 3 formatach: PCM, DTS-HD Master Audio oraz Dolby TrueHD. Cena została ustalona na 20 euro i obejmuje darmowy download cyfrowych plików. Szczegóły – poniżej. Zakupy – tutaj.

Universal Music France premiered Blu-ray Pure Audio in France. This format allows users to experience or re-experience the work of an artist under exceptional conditions with a perfect, unparalleled sound quality – whether regarding the depth of the orchestration or vocal details, the music comes through exactly as the artist intended it to sound during the studio recording.
Blu-ray Pure Audio consists of high-definition digitized studio masters with a minimum of 24bits/96khz, and is compatible with all Blu-ray players on the market.
To begin with, 36 titles from the French and international variety, jazz and classical catalogues will be on offer. The artists include Barbara, Alain Bashung, Serge Gainsbourg, Bob Marley, Supertramp, Miles Davis, Nina Simone, Herbert Von Karajan, Hélène Grimaud and Rollando Villazon, to name just a few.
Album prices start at €19.99, plus a free download offer.
Over time we have become used to compressed music that is neither natural nor faithful to the original recording, but young people have become fond of vinyl and are learning to appreciate quality sound. Pascal Nègre, President of Universal Music France, Italy, Middle East and Africa and UMG’s global head of new business, Blu-ray Pure Audio is “a superior medium that we’ve been working on for the past two years. Sound, after all, is our core business – our most basic raw material!”

Katalog Blu-ray Pure Audio:

Barbara : L’aigle noir

Alain Bashung : Fantaisie Militaire, Osez Joséphine

Jacques Brel : Les Marquises, Ne me quitte pas

Mylène Farmer : Monkey Me

Serge Gainsbourg : Melody Nelson, Aux armes et caetera

Johnny Halliday : Rock’n’roll attitude, Sang pour sang

Eddy Mitchell : Grand écran

Noir Désir : Tostaky

Zazie : La Zizanie

Derek and the Dominos : Layla

Bob Marley : Legend

Supertramp : Breakfast in America

Velvet Underground & Nico : Velvet Underground & Nico

Stevie Wonder : Songs in the key of life

Louis Armstrong & Elle Fitzgerald : Ella & Louis + Elle & Louis again

John Coltrane : A love supreme

Miles Davis : Ascenseur pour l’échafaud

Stan Getz : / João Gilberto : Getz Gilberto

Quincy Jones : Big Band Bossa Nova

Diana Krall : The Look of Love

Oscar Peterson : Night Train

Nina Simone : I put a spell on you

HAPPY BLU

Dobre wiadomości dla tych, którzy kibicują drużynie Niebieskich – są kolejne nowości i darmowe próbki

Format Pure Audio Blu-ray wprawdzie nie szturmuje sklepów płytowych, ale ma swoją półeczkę, owszem, krótką, i grono oddanych wielbicieli, do których i my się zaliczamy, jednak najważniejsze, że są jeszcze firmy regularnie zaspokajające kaprysy teamu Niebieskich. Należa do nich m.in. NAXOS, od dłuższego czasu regularnie przygotowujące premiery, najnowsza to uwertury Rossiniego, oraz norweska 2L, wyrastająca na głównego orędownika naszego ulubionego formatu, która właśnie wypuściła pierwszą solową płytę pianisty jazzowego Jana Gunnara Hoffa. Tutaj (proszę najechać na ikonkę w prawym górnym rogu z napisem 2L brand store, a następnie wybrać opcję Test Bench HD audio files) można pobrać 5-minutowy fragment tego wydawnictwa, który Norwegowie udostępniają aż w… 7 różnych standardach: DXD 24BIT/352.8kH (stereo), FLAC 24BIT/192kHz (stereo), FLAC 24BIT/96kHz (stereo), Surround 5.1 FLAC 24BIT/96kHz, Stereo DFF DSD 128 5.6448Mbit/s, Stereo DFF DSD 64 2.8224Mbit/s i Surround 5.1 DSD 64 2.8224Mbit/s. To piękna okazja, by wyjść poza opłotki analogowego upośledzenia, sprawdzić zalety poszczególnych rozwiązań i poćwiczyć trochę słuch.



BLU POST

Skłamalibyśmy twierdząc, że nasz ulubiony Blu-ray Audio ma się dobrze, ale też bylibyśmy dalecy od prawdy, mówiąc iż przeszedł do historii

BD-A to idealny standard dla audiofilów ceniących sobie gęste formaty, podejrzliwych jednakoż wobec wirtualnej natury zero-jedynkowych plików, i jednocześnie skłonnych ku fizycznym doznaniom z obcowania z wielką sztuką w postaci wykwintu edytorskiego i finezji fonograficznej albumów muzycznych. Niestety, mało jest na świecie nam podobnych, szukających satysfakcji w takiej pełni światowo-ponadrealnej, z tegoż względu zatem niewiele nowych pozycji wypuszczanych w formie błękitnych dysków.

Ale są! Prezentujemy kilka delikatesów opublikowanych przez trzy wytwórnie. Pierwsza to japońska Camerata, wielce ceniona przez japońskich kolegów po słuchu, druga – amerykańska Sono Luminus, wydająca podwójne albumy z BD-A i CD, nominowana w tym roku zresztą do nagród Grammy za techniczną jakość swoich realizacji, trzecia zaś to nieoceniona wytwórnia NAXOS, ciągle trzymająca nasz ulubiony format na swojej łaskawej kroplówce. Wielkie dzięki i niechaj wasze wielbłądy zawsze znajdują drogę do rodzynkowych pól!

BLU MODERN COOL
Jedna z najbardziej audiofilskich płyt wszech czasów teraz jeszcze bardziej audiofilska

Album, który miał swoją premierę w 1998 roku natychmiast zdobył uznanie nie tylko miłośników jazzu, ale także dobrego brzmienia. Krąg wyznawców tego nagrania na pewno jeszcze poszerzy się, gdyż niedawno ukazała się jego reedycja w wersji Blu-ray Audio. Krążek zawiera dwa miksy – 5.1 DTS Master Audio oraz stereofoniczny. Obydwa mają jakość 24/192. W tym wydaniu nie ma żadnych materiałów wideo; jest tylko muzyka. Autorem remasterów jest Jim Anderson, który był inżynierem dźwięku przy rejestracji materiału w 1998 roku. W zależności od sklepu płyta kosztuje 60-90 zł.





KAROL IN BLU

Naxos wydaje kolejną płytę w formacie Blu-ray Audio

I znowu jest to polska realizacja! Tym razem wytwórnia zdecydowała się na wypuszczenie dwóch pierwszych symfonii Karola Szymanowskiego zagranych przez warszawskich filharmoników pod dyrekcją Antoniego Wita. Tym samym stołeczna orkiestra zdecydowanie umacnia się na pozycji lidera superaudiofilskich, wysokorozdzielczych i hipernowoczesnych nagrań. Zapowiedź dysku BDA – tutaj.

BLU ATTACK

NAXOS wyda w kwietniu 2011 r. kolejne dwa tytuły w formacie Blu-Ray Audio

Poza norweskim fono-butikiem 2L, tylko NAXOS wydaje regularnie albumy w nowym formacie. Rzadko i ciągle tytułem eksperymentu, ale jednak stale rozszerza katalog nagrań wysokorozdzielczych.

W kwietniu przybędą dwa następne albumy: „Cztery pory roku” Vivaldiego (reżyserem dźwięku był Steven Epstein) oraz monumentalna „VIII Symfonia” Mahlera wykonana siłami warszawskiej filharmonii pod batutą Antoniego Wita (rejestracja jest dziełem Andrzeja Sasina i Aleksandra Nagórko). Tak jak wcześniejsze realizacje, również i te dostępne są w dwóch wersjach: 96/24 DTS-HD Master Audio 5.0 i 96/24 Stereo-PCM 2.0.

Płyty są raczej trudne do kupienia, więc najlepiej od razu zwrócić się z prośbą o ich ściągnięcie do polskiego dystrybutora NAXOSA, czyli firmy CMD. Za koncerty Chopina w wydaniu Blu-ray Audio (Eldar Nebolsin, Antoni Wit, Filharmonicy Warszawscy) płaciliśmy po 58 zł. Na marginesie – jeśli dobrze obserwujemy rynek, to Antoni Wit i jego orkiestra są zdecydowanymi liderami w liczbie nagrań wypuszczonych na BDA – mają na koncie już 3 (łącznie z zapowiadanym Mahlerem)!

CHOPIN IN BLU

Koncerty fortepianowe Chopina dyrygowane przez Antoniego Wita ukazują się właśnie w hi-endowej wersji NAXOSA na Blu-ray Audio

Nagrania o rozdzielczości 24/88,2 dostępne są na płytach zarówno w formacie stereofonicznym, jak i wielokanałowym. Kupując te nowości, proszę pamiętać, że można je odtwarzać tylko w plejerach Blu-ray. Ten rodzaj zapisu nie jest kompatybilny ani ze standardem CD, ani ze standardem DVD. W ulubionym sklepie polskich audiofilów albumy te kosztują 15,99 €.

W ostatnim roku wytwórnia NAXOS, największy producent i dystrybutor muzyki klasycznej, odnotowała w niektórych dziedzinach swojego biznesu nawet 25-procentowy wzrost

Gdyby menedżerowie znanych koncernów fonograficznych mieli odrobinę przyzwoitości, już dawno powinni porzucić swojej lukratywne posady i udać się na staż do niejakiego Klausa Heymanna, założyciela i prezesa NAXOSA.

Ten mieszkający w Hong Kongu Niemiec z niczego stworzył firmę, która w ciągu 23 lat stała się niezagrożoną potęgą. Ośmieszając takich graczy, jak Sony, Universal, Warner, BMG, EMI, wybił się na czoło i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach coś się miało zmienić. Strategia Heymanna od samego początku jest niezmienna – płyty z klasyką powinny być sprzedawane tanio!

Menedżerowie wielkich wytwórni przegapili te lekcję, co wydaje się zupełnie nieprawdopodobnym wydarzeniem w historii marketingu. Swoje niepowodzenia zaś zazwyczaj zrzucają na czynniki zewnętrzne: nieprzychylność koniunktury, kryzys finansowy, niesprzyjające trendy, brak wielkich talentów i – oczywiście – piractwo!

Panowie, jeśli macie jeszcze poczucie rzeczywistości, poświęćcie chwilę na lekturę świetnego wywiadu, który szef NAXOS udzielił Washington Post. To frapująca rozmowa, w której Niemiec przybliża realia biznesu i prorokuje trendy na rynku klasyki. Miło wiedzieć, że Heymann wierzy w Blu-ray Audio, uznając, że to jest jedyny sensowny nośnik w najbliższych latach.

Witamy w koalicji, Herr Klaus!

Wywiad tutaj

STRONA ORGANIZACYJNA
Sporo informacji o standardzie BRA znajdą Państwo na stronie firmy, która jest zaangażowana w jego rozwój i popularyzację. Aby wejść do portalu, proszę kliknąć tutaj