Polski rynek producentów sprzętu audio liczy 80 przedsiębiorstw produkujących kolumny, odtwarzacze CD, wzmacniacze, gramofony, okablowanie czy inne akcesoria. Jest to coraz większa i coraz szybciej rozwijająca się branża polskiej gospodarki, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego wśród właścicieli firm działających na tym rynku. Jego celem było określenie szans i barier rodzimego przemysłu audio.
„Aż 72 proc. producentów sprzętu audio w Polsce przewiduje, że w ciągu najbliższych trzech lat ich przychody ze sprzedaży wzrosną. Ten odsetek jest jeszcze większy, gdy pod uwagę weźmiemy największe firmy na rynku (o przychodach od 1,5 do 5 mln zł). W tej grupie aż 80 proc. respondentów spodziewa się mocnego wzrostu przychodów” – czytamy w raporcie Grant Thornton.
Większość polskich producentów to mikrofirmy z rocznymi obrotami poniżej 500 tys. zł. Ale aż 28 proc. badanych deklaruje przychody w przedziale 1,5-5 mln zł. 89 procent polskich firm sprzedaje swoje produkty w Europie Zachodniej. Najważniejszym rynkiem są Niemcy. Aż 78 proc. uczestników badania sprzedaje swoje produkty właśnie w tym kraju, co pokazuje, że również w tej branży nasi zachodni sąsiedzi są najważniejszym partnerem handlowym. 17 procent produkcji znajduje nabywców w Afryce i Ameryce Południowej.
Polski sprzęt audio sprzedawany jest na całym świecie i niejednokrotnie za granicą cieszy się lepszą opinią niż w kraju. Nowatorskie rozwiązania proponowane przez polskich producentów cieszą się uznaniem na konkurencyjnych rynkach w Wielkiej Brytanii, USA czy Japonii, spełniając oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów – mówi Paweł Zaczyński, dyrektor zespołu doradztwa dla branży nowe technologie, media i telekomunikacja w Grant Thornton.
„Sprzęt audio produkowany przez polskich przedsiębiorców charakteryzuje się wysoką jakością, innowacyjnością oraz dbałością o szczegóły. Aż 39 proc. przebadanych właścicieli firm przyznało, że ich spółka powstała dlatego, że mogła zaoferować produkty lepsze niż konkurencja. Natomiast 28 proc. polskich producentów sprzętu audio założyło swoją firmę dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu, którego nikt wcześniej nie oferował na rynku” – twierdzą autorzy raportu.
„Polski rynek audio można nazwać innowacyjnym. Jedną z barier rozwoju jest polskie prawo patentowe, które jest zagmatwane. Kontakt z urzędnikami często jest farsą i tragikomedią, polskich prekursorów branży audio raczej nie stać na angażowanie prawników czy marnotrawienie czasu na czynności, które nie generują postępu ani niezbędnego dla przetrwania małej firmy bieżącego zysku” – mówi w raporcie Tomasz Rogula, budowniczy kolumn Zeta Zero.
W konkluzji eksperci Grant Thornton zauważają: „Wyniki raportu pokazują, że polscy producenci sprzętu audio wygrywają na rynku jakością i innowacyjnością rozwiązań, a nie tanim produktem. Jednocześnie świadczy to o tym, że polskie firmy lepiej czują się w produkcji wysokiej jakości drogiego high-end dla wyselekcjonowanego odbiorcy niż w masowej produkcji sprzętu o niskiej cenie jednostkowej.”
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę audytorsko-doradczo-outsourcingową Grant Thornton na podstawie ankiet zebranych wśród właścicieli firm zajmujących się produkcją sprzętu audio w Polsce.