Dwanaście miesięcy temu skandynawski serwis streamingowy WIMP został przejęty przez grupę artystów pod przewodnictwem amerykańskiego rapera Jaya Z. Jego nazwa została zmieniona na TIDAL. Wśród inwestorów znaleźli się m.in: Madonna, Taylor Swift, Kanye West, Coldplay, Calvin Harris, Nikki Minaj, Rihanna oraz Jason Aldean. Przejęcie portalu kosztowało ich w sumie 56 mln dolarów. Rok temu serwis miał zaledwie 540 tys. abonentów. Istotne jest to, że TIDAL działa wyłącznie w płatnym modelu.
Jaka jest sytuacje serwisu dzisiaj? Właściciele chwalą się, że mają obecnie w 46 krajach łącznie 3 mln subskrybentów. Aż 45 procent z nich, czyli 1,35 mln osób zdecydowało się na wersję Hi-Fi, zapewniającą jakość na poziomie CD. Mają oni dostęp do 40 mln utworów oraz 130 tys. materiałów wideo w jakości HD.
TIDAL przygotowuje własne produkcje wideo, w mijającym roku odbyły się w nim ekskluzywne premiery teledysków wielu znanych artystów, m.in. „Bitch I’m Madonna” Madonny, „Impossible Winter” Dead Weather, „Chains” Ushera czy „How Deep Is Your Love” Calvina Harrisa. Najchętniej oglądaną produkcją było widowisko Kanye Westa „Yeezy Season 3”, które miało 23 mln odsłon. Portal transmituje także na żywo wiele różnych koncertów i festiwali. W mijającym roku w ten sposób zaprezentowali się m.in.: Coldplay, Lil Weezyana, Usher, Jason Aldean, C-Kan, Yandel, Budweiser Made in America Festival oraz Hot97’s Summer Jam.
Kanye West jest rekordzistą TIDALA pod względem liczby odsłuchów. Płyta „The Life of Pablo”, która właśnie w tym serwisie zadebiutowała miała w ciągu pierwszych 10 dni aż 250 mln odsłuchów. Świetnym rezultatem może się również pochwalić Rihanna, której najnowszy album „ANT” w ciągu zaledwie jednego dnia od premiery miał 1,4 mln odtworzeń. Dzięki temu Rihanna stała się – wg RIAA (Amerykańskie Stowarzyszenie Przemysłu Fonograficznego) – najszybszą zdobywczynią platynowej płyty w historii muzyki.
W ostatnim czasie do grona inwestorów dołączyli kolejni artyści: Lil Wayne, Indochine, Damian Marley i TIP.
TIDAL pozostaje jednak nadal daleko w tyle za czołowymi graczami na rynku serwisów strumieniowych. Apple Music od czerwca 2015 r. zdobył 11 mln płacących odbiorców, zaś Spotify niedawno przekroczył poziom 30 mln użytkowników.
W Polsce najbardziej spektakularnym sukcesem TIDALA było podpisanie pod koniec ubiegłego roku umowy z operatorem sieci komórkowej PLAY, dzięki której darmowy dostęp do zasobów muzycznych zyskało w krótkim czasie 300 tys. osób.