Wyróżnienia przyznawane są zarówno za osiągnięcia fonograficzne, jak też za najlepsze przedstawienia operowe. Nagrody trafiają więc i w ręce artystów, i w ręce autorów najciekawszych przedsięwzięć. Pewną ciekawostką jest kategoria „Accessibility”, w której honoruje się twórców projektów mających na celu zwiększenie dostępności do opery. W tym roku wygrał ja portal internetowy The Opera Platform, oferujący co najmniej jedną transmisję online (z napisami w 6 językach) z jednego z 15 uczestniczących w tym programie domów operowych. Warte odnotowanie jest i to, że statuetki przyznawane są także mecenasom – ludziom, którzy nierzadko zasilają budżety poddawanych coraz bardziej restrykcyjnym oszczędnościom placówek muzycznych sumami idącymi w dziesiątki milionów dolarów. Poniżej – zwycięzcy tegorocznej edycji INTERNATIONAL OPERA AWARDS.
Najlepszy projekt popularyzacyjny (Accessibility)
The Opera Platform
Najlepsze nagranie operowe
Les Martyrs (Opera Rara)
Najlepszy recital operowy
Ann Hallenberg: Agrippina (DHM)
Najlepszy chór
English National Opera
Najlepszy dyrygent
Gianandrea Noseda
Najlepsze kostiumy
Vicki Mortimer
Najlepszy reżyser
Laurent Pelly
Najlepsze DVD
The Tsar’s Bride (Bel Air)
Najlepsza wokalistka
Mariella Devia
Najlepszy festiwal
Glyndebourne
Nagroda za całokształt
Brigitte Fassbaender
Najlepszy wokalista
Gregory Kunde
Najlepsza nowa produkcja
Peter Grimes (Theater an der Wien)
Najlepszy dom operowy
Dutch National Opera
Najlepsi mecenasi
Bill & Judy Bollinger
Christine Collins
Największe odkrycie
Le Roi Carotte (Opéra de Lyon)
Najlepsza światowa premiera
Cold Mountain (Santa Fe Opera)
Najlepszy młody dyrygent
Giacomo Sagripanti
Najlepszy młody reżyser
Fabio Ceresa
Najlepsza młoda śpiewaczka
Asmik Grigorian
Najlepszy młody śpiewak
Stanislas de Barbeyrac
Nagroda czytelników magazynu Opera
Ermonela Jaho