DUX: PREMIERY

DUX: PREMIERY

1252

Francesco Bottigliero to twórca niezwykle wszechstronny, otwarty i pełen entuzjazmu. Kompozytor chętnie realizuje się w twórczości kameralnej, inspirowanej sztuką malarską i literaturą odnoszącą się do hiszpańskiego i latynoskiego kręgu kulturowego. Kompozycje zawarte na płycie powstały w oparciu o poezje hiszpańskiego pisarza, dramaturga, muzyka i kompozytora Federico García Lorca. Artysta starał się oddać w swych kompozycjach nie tylko nastrój oraz hiszpański klimat poezji Lorki, lecz, przede wszystkim, wniknąć w świat emocji, a następnie przełożyć je na język muzyki. Wiersze, do których sięgnął Bottigliero, to Suite del regreso oraz niektóre z wierszy wielkiego poety. Uzupełnieniem tego „hiszpańskiego tryptyku” jest Das spanische Mädchen na trio fortepianowe, utwór zainspirowany z kolei dziełem malarskim Jawlensky’ego. Artysta starał się oddać w swych kompozycjach nie tylko nastrój oraz hiszpański klimat poezji Lorki, lecz, przede wszystkim, wniknąć w świat emocji, a następnie przełożyć je na język muzyki.

1303 digi SRA-D-21B_logo.indd

Nadzwyczajne bogactwo literatury muzycznej klasycyzmu nie przekłada się dziś na repertuar prezentowany w salach koncertowych. Powodem jest m.in. ogromna popularność najwybitniejszych twórców tamtego okresu, którzy, jak Mozart czy Haydn, zdecydowanie wyrastali ponad przeciętność nie tylko sobie współczesnych. Prezentowane na płycie podwójne koncerty klarnetowe Carla Stamitza, Franza Antona Hoffmeistera i Franza Krommera zostały przypomniane melomanom dzięki niezwykłej nagrodzie Ars Quaerendi, fundowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Głównym celem Ars Quaerendi jest wskazanie i nagrodzenie tych przedstawicieli świata kultury, sztuki i nauki, którzy przełamując różnice pokoleniowe umieją dzielić się swoim doświadczeniem z młodymi następcami, a Ci, swoim młodzieńczym entuzjazmem, dają inspirację Mistrzom. Mistrz klarnetu Andrzej Godek, wraz ze swym znakomitym, utytułowanym już uczniem – Barbarą Borowicz w rzadko spotykanym duecie klarnetowym, z wielkim powodzeniem sięgnęli do, niesłusznie zapomnianego dziś nieco, klasycznego repertuaru.

1307

1308

Na płycie zarejestrowano koncert z 18 marca 2016, kiedy na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonano, w ramach 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, dwie angielskie opery jednoaktowe z początku XX wieku. Pierwsza z nich, Oberża pod dzikiem (At the Boar’s Head) autorstwa Gustava Holsta nigdy przedtem nie doczekała się pełnego nagrania. Libretta dla jednoaktówki dostarczył humorystyczny epizod z Henryka IV Szekspira, zaś muzyka została oparta na angielskich melodiach tradycyjnych i folklorystycznych. Z wesołością Oberży kontrastuje ponury nastrój Jeźdźców ku morzu (Riders to the Sea) Ralpha Vaughana Williamsa. Wykonana po raz pierwszy w Polsce opera opowiada tragiczną historię zmagania z żywiołem, oddając uniwersalnym językiem muzyki emocje towarzyszące nagłej utracie bliskich.

1354_1355

Dwupłytowy album z kompletem wszystkich 6 sonat fortepianowych na cztery ręce W. A. Mozarta w interpretacji Tamary Granat i Adriana Kredy. Tamara Granat to założycielka i lider duetu fortepianowego Duo Granat, które w swoim dorobku posiada liczne wydawnictwa fonograficzne obejmujące repertuar od kompozycji Bacha po argentyńskie tango. Adrian Kreda jest znakomitym, doświadczonym i utytułowanym argentyńskim pianistą, profesorem konserwatorium w Genewie. W nagraniu, które oddajemy w państwa ręce, usłyszymy utwory powstające w przeciągu całej twórczej drogi Mozarta: pierwsza z prezentowanych sonat zastała napisana przez dziewięciolatka, ostatnia powstała pod koniec życia kompozytora. Wszystkie zachwycają klasyczną finezją i niezwykle pełną, wręcz operową fakturą.

umbrae3c_ka

Polski kompozytor Andrzej Kwieciński (ur. 1984) dał się poznać międzynarodowej publiczności gdy jego utwór Canzon de’ baci na głos i orkiestrę (2012) zdobył główną nagrodę w kategorii Młodych Kompozytorów podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w 2014 roku. Kwieciński należy do płodnego i poszukującego pokolenia polskich kompozytorów urodzonych na początku lat osiemdziesiątych, w okresie konfrontacji Związku Zawodowego Solidarność i władz komunistycznych, które w 1981 roku wprowadziły w Polsce stan wojenny. Jednak wraz z końcem tamtej dekady i zwycięstwem demokracji, Polska ponownie wkroczyła na ścieżkę pojednania z Zachodem. Ta zmiana kierunku znajduje odzwierciedlenie w generacji
Kwiecińskiego, w większości nieskrępowanej polityczną i kulturalną historią Polski, otwartej na bodźce docierające z innych części świata.

8329

CHOPIN PIANO QUINTET tworzą ludzie związani z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, którzy postanowili wspólnie zgłębiać kunszt muzycznego dialogu. Obecny skład zespołu rozpoczął współpracę jesienią 2013 roku i po krótkiej współpracy, bo już w kwietniu 2014 roku, został laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Stasysa Vainiūnasa w Wilnie. Kolejne laury otrzymane podczas konkursowego tournée we Włoszech w czerwcu tego samego roku, gdzie zdobyli I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej „Contessa Tina Orsi Anguissola Scotti” w Pianello Val Tidone i I miejsce na 12. Międzynarodowym Konkursie „Premio Citta di Padova” w Padwie, otworzyły im drogę do sal koncertowych w Polsce i Europie. Chopin Piano Quintet jest zapraszany na międzynarodowe festiwale, m.in. Quartetto di Bergamo, XX International Chamber Music Festival Lago di Garda 2015, Val Tidone Festival we Włoszech czy Festiwal „Emanacje” w Lusławicach. Muzycy wchodzący w skład kwintetu są laureatami wielu solistycznych i kameralnych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Chopin Piano Quintet posiada w swoim repertuarze zarówno polskie kwintety fortepianowe Juliusza Zarębskiego, Grażyny Bacewicz, Marcina Błażewicza, Tadeusza Paciorkiewicza, jak i arcydzieła muzyki kameralnej Roberta Schumanna, Dmitrija Szostakowicza, Césara Francka, Edvarda Elgara, Antonína Dvořáka i innych, a także transkrypcje utworów Fryderyka Chopina.

Kategorie: MUZYKA, NOWOŚCI

Skomentuj