DIGITAL MUSIC REPORT 2012

DIGITAL MUSIC REPORT 2012
IFPI (International Federation of the Phonographic Industry), organizacja stojąca za antydemokratycznym forsowaniem porozumienia ACTA, opublikowała najnowszy raport dotyczący rynku muzyki cyfrowej

Na świecie funkcjonuje około 500 serwisów muzycznych, dysponujących ponad 20 mln utworów. Firmy fonograficzne odnotowały w zeszłym roku 8 procentowy wzrost obrotów na rynku cyfrowej muzyki, osiągając sumę 5,2 mld dolarów. Bardzo szybko przybywa subskrybentów płatnych serwisów – o ile w 2010 roku było ich 8,2 mln, to w roku ubiegłym już 13,4 mln. Imponująca jest również skokowa dynamika sprzedaży cyfrowych albumów – w USA w 2011 roku było to o 24 procent więcej, w Wielkiej Brytanii o 27, zaś we Francji aż o 71.

Czy w takiej sytuacji IFPI, na czele której stoi znany skądinąd Placido Domingo, ma powody do narzekań? Jak co roku, raport zawiera solidną porcję gderania na temat piractwa, które zdaniem tej organizacji wynosi już 28 procent.

Dokument nie wspomina natomiast nic o lobbystycznych, tajnych i antydemokratycznych działaniach IFPI związanych z forsowaniem w Brukseli słynnego już porozumienia ACTA. Działania reprezentantów przemysłu fonograficznego wywoływały olbrzymie wątpliwości i sprzeciw wielu instytucji Unii Europejskiej, w tym m.in. Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. Mimo to presja lobbystów okazała się silniejsza, a oni sami skuteczniejsi (?) od unijnych parlamentarzystów. Ale czy można się temu dziwić, jeśli na czele komisji UE zajmującej się prawami autorskimi stoi Maria Martin-Prat, była funkcjonariuszka IFPI?

Digital Music Report 2012 można pobrać tutaj, zaś kulisy wdrażania ACTA – tu.


Kategorie: NOWOŚCI

Skomentuj