HERDZIN • CONCERTO AND CONCERTINO
Na kolejnej swej jeden z najbardziej zapracowanych muzyków polskich – Krzysztof Herdzin – w podwójnej roli: jako kompozytor i dyrygent. Album jest fonograficzną premierą dwu wyjątkowych kompozycji: koncertów na orkiestrę z zupełnie nietypowym zestawieniem instrumentów solowych – altówką z saksofonem oraz tercetem dętych instrumentów drewnianych. Herdzin znakomicie operuje klasycznymi środkami, ze swobodą nawiązuje do stylistyki impresjonizmu, ekspresjonizmu czy neoklasycyzmu. Kompozytor nie ukrywa swych inspiracji muzycznych, które koncentrują się tam, gdzie króluje Ravel, Debussy, Poulenc, Szostakowicz, Rachmaninow, Grażyna Bacewicz czy Tansman. To muzyka z lekko rozszerzoną tonalnością, działającąa na wyobraźnię przy pomocy sugestywnych obrazów dźwiękowych.
Elbląska Orkiestra Kameralna, Krakowskie Trio Stroikowe Katarzyna Budnik-Gałązka altówka, Krzysztof Herdzin dyrygent Paweł Gusnar saksofon altowy
ŁUCIUK • DZIEŁA CHÓRALNE
Album nagrany przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Janusza Siadlaka to część projektu Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka, na który składają się też jesienne koncerty stworzone we współpracy z kompozytorem i jego bliskimi. Projekt daje wgląd w życie kompozytora, jego historię oraz historię jego rodu. To płyta, która powstała przy współpracy z kompozytorem. Czuwał nad jej realizacją i ostatecznym kształtem pilnując, aby jego myśl kompozytorska została wyrażona przez artystów jak najdokładniej. Znajdują się tu utwory dotąd nierejestrowane na płytach, a także specjalnie dla maestro Janusza Siadlaka skomponowane zupełnie nowe dzieło – Kołysanka o Kołysce do słów Gałczyńskiego.
Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” Małgorzata Beata Siadlak sopran, Tetyana Boretska-Kruk sopran Janusz Siadlak dyrygent
KARŁOWICZ • ODRODZENIE SACD
Swój rocznicowy sezon 2018 Orkiestra Symfoniczna Filharmionii im. Mieczysława Karłowicza rozpoczęła od wydania albumu z jedyną klasyczną symfonią swego patrona. Wydarzenie to tym ciekawsze, że zrealizowane w technice SACD. Nagranie jest pierwszym, które wspólnie ze szczecińskimi filharmonikami przeprowadził maestro Rune Bergmann, zafascynowany twórczością Karłowicza dyrektor artystyczny tej instytucji. Wybór Odrodzenia na początek jubileuszu nie jest przypadkowy, kompozycja ta bowiem, znakomicie obrazując całe spektrum emocji i stanów ducha towarzyszących nam w kluczowych momentach życia, w swoisty sposób znajduje także odzwierciedlenie w bogatej historii orkiestry i jej miasta. Niejednoznaczność programowa i emocjonalna symfonii powoduje, że poprawne jej wykonania mogą mieć nawet diametralnie różny charakter. Szczególnie więc warto zapoznać się z najnowszą interpretacją Rune Bergmanna, który znany z energii, żywiołowości i niekonwencjonalnego podejścia do pracy, wymieniany jest wśród najwybitniejszych dyrygentów krajów skandynawskich.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie Rune Bergmann dyrygent
SCHUMANN • LIEDERKREIS, DICHTERLIEBE • ŚWIDZIŃSKI, ANTES
Rok 1840 w odniesieniu do kompozytorskiej spuścizny Roberta Schumanna potocznie określany jest mianem roku pieśni. Wtedy właśnie Schumann skomponował znaczną część utworów na głos z fortepianem. Data 1840 jest przełomowa dla kompozytora także z innego względu. Po wielu latach, przynoszących wyłącznie fortepianowe dzieła, Schumann w końcu przełamuje rutynę i wykazuje zainteresowania szerszym spektrum gatunkowym. Prezentowany album tenora znakomitego pedagoga Leszka Świdzińskiego, związanego nie tylko z warszawskimi scenami operowymi, z udziałem pianistki Zofii Antes, obejmuje dwa popularne cykle Schumannowskich pieśni: Liederkreis, Op. 39 oraz Dichterliebe, Op. 48.
Leszek Świdziński tenor, Zofia Antes fortepian
JENNER, MĄDRAWSKI • MUZYKA NAM BLISKA • BARSZCZ, SACIUK
Muzyka nam bliska – takim tytułem wydawca tej płyty zaprasza w kolejną muzyczną podróż. Tym razem szlak wyznacza klarnet, instrument o niezwykłych możliwościach technicznych i wyrazowych. Obecny jest w składach orkiestr i zespołów, a swą barwą, ciemną, modulowaną, głęboką, przywodzi z pamięci brzmienia romskich i żydowskich kapel, wędrujących z muzyką po europejskim kontynencie. Wyrazistość brzmienia klarnetu zachęcała od dawna wielkich kompozytorów do powierzania mu ważnych ról, do ekspe- rymentowania z jego barwą, możliwościami technicznymi i współbrzmieniem z innymi instrumentami. Na niniejszej płycie prezentujemy Państwu kilka spotkań z klarnetem w różnych odsłonach, w wykonaniu i interpretacji doskonałego muzyka, Mariusza Barszcza oraz towarzyszących mu artystów.
Jerzy Mądrawski akordeon, Małgorzata Skorupa skrzypce Mariusz Barszcz klarnet, klarnet basowy, Piotr Saciuk fortepian