Wybór utworów, które się na niej znalazły, podkreśla nie tylko bliskie związki kompozytora z Orkiestrą Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, która zawdzięcza swoje powstanie Elżbiecie Krzysztofowi Pendereckim, ale również wyjątkową relację, jaką łączyła Mistrza z Jurkiem Dybałem, dyrektorem Zespołu oraz założycielem i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 w Zabrzu. Wszystkie kompozycje zostały zarejestrowane w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w którym znajduje się sala koncertowa o doskonałych właściwościach akustycznych, zbudowana pod osobistym nadzorem Krzysztofa Pendereckiego.
W centrum muzycznego hołdu złożonego przez Sinfoniettę Cracovię Pendereckiemu znajduje się premierowe nagranie Sinfonietty nr 3 Kartki z nienapisanego dziennika. Utwór ten jest zapisem emocjonalnej podróży kompozytora po zakamarkach jego dziecięcych ― i późniejszych ― wspomnień, problematyzującym nieograniczoność repozytorium ludzkich doświadczeń oraz stojących przed każdym z nas możliwości.
Na przestrzeni 25 lat swojego istnienia Sinfonietta Cracovia wielokrotnie prezentowała wszystkie z utworów składających się na płytę, wykonując również większość pozostałych dzieł orkiestrowych Pendereckiego, wielokrotnie występując pod batutą bądź kierunkiem samego Mistrza, ale również dyrygentów gościnnych tej klasy co Rafael Payare czy John Axelrod oraz, oczywiście, swojego dyrektora Jurka Dybała ― charyzmatycznego, cenionego dyrygenta, który ma na swoim koncie współpracę z wieloma czołowymi światowymi orkiestrami, takimi jak m.in. Beethoven Orchester Bonn, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Radio Symphonie Orchester Wien, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, L’Orchestra del Teatro Carlo Felice di Genova ― oraz muzyka Filharmoników Wiedeńskich. W szeregach tych ostatnich zasiada również znakomity klarnecista Daniel Ottensamer, który dołączył do krakowskiej orkiestry, by wraz z nią zarejestrować w roli solisty Sinfoniettę nr 2 na klarnet i orkiestrę smyczkową.
Wszystkie Sinfonietty Krzysztofa Pendereckiego, które znalazły się na prezentowanej płycie są dokonanymi przez samego kompozytora orkiestracjami jego utworów kameralnych: Tria smyczkowego, Kwartetu klarnetowego oraz Kwartetu smyczkowego nr 3, co czyni je utworami zarówno bardzo wymagającymi wykonawczo, jak i niezwykle zróżnicowanymi, pełnymi życia oraz interesującymi w odbiorze. Album uzupełniają kompozycje o innej proweniencji. Trzy utwory w dawnym stylu, zaczerpnięte z muzyki napisanej przez Pendereckiego do słynnego filmu Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Hasa, stanowiły pełną swady ripostę Mistrza skierowaną do krytyków, którzy zarzucali mu onegdaj nieumiejętność komponowania „przyzwoitej”, tonalnej muzyki. Utworowi towarzyszy poruszające Agnus Dei z Polskiego Requiem ― utwór wyjątkowo bliski Sinfoniettcie Cracovii. Początkowo napisane na chór a capella, Agnus Dei zaprezentowane zostało na niniejszej płycie w znakomitym, autoryzowanym przez kompozytora opracowaniu na orkiestrę smyczkową autorstwa Borisa Pergamenschikowa.
Po odejściu Krzysztofa Pendereckiego jego dziennik pozostanie na zawsze nienapisanym ‒ mówi Jurek Dybał. Będziemy go jednak wciąż wypełniać wykonaniami jego niezrównanej muzyki zrobimy wszystko, co w naszej mocy, żeby kontynuować dziedzictwo Pana Profesora ― czego wydanie tej płyty jest zapowiedzią.