W świecie audio, gdzie przestrzeń coraz częściej ogranicza rozmiar systemu, OPERA udowadnia, że kompromis między formatem a brzmieniem nie jest konieczny. Dwa nowe modele – kompaktowa kolumna podstawkowa Mezza v2 (cena – ok. 10 tys. zł/para) oraz smukła kolumna podłogowa Grand Mezza v2 (cena – 20-26 tys. zł/para; zależy od wykończenia) – łączą eleganckie formy, zaawansowaną inżynierię i emocjonalny charakter brzmienia.
Opera Mezza v2
Nowy standard wśród kompaktowych kolumn głośnikowych: precyzja, kontrola i wyjątkowa scena dźwiękowa
Projektowanie kompaktowej kolumny głośnikowej o objętości zaledwie 8 litrów, z przetwornikiem średnio-niskotonowym o średnicy efektywnej 105 mm, to wyzwanie, które wymaga wyjścia poza utarte schematy. Zamiast iść na kompromis pomiędzy głębokim basem a kontrolą, konstruktorzy postawili na optymalne zrównoważenie: rozszerzenie niskich częstotliwości bez utraty precyzji ani wydajności.
Kluczowym elementem projektu jest solidna obudowa z 4-centymetrowym frontem i precyzyjnie dobranymi proporcjami ograniczającymi rezonanse i odbicia wewnętrzne w kluczowym zakresie średnich tonów. Tylna szczelina bass-reflex wymaga jedynie 20 cm odstępu od ściany, co ułatwia ustawienie w typowych warunkach domowych.
Zespół głośnikowy powstał we współpracy z renomowaną firmą Scan-Speak. Zastosowany przetwornik średnio-niskotonowy o aluminiowej membranie zapewnia niską masę ruchomą i wysoką skuteczność, a dzięki specjalnej konstrukcji cechuje się znakomitą kontrolą i dużą odpornością na przesterowanie. Wysokotonowy przetwornik, bazujący na zmodyfikowanym modelu duńskiego producenta, został wyposażony w wzmocniony układ magnetyczny dla lepszej pracy w paśmie średnim i ponadprzeciętnie szybkiej reakcji impulsowej.
Zwrotnica została zoptymalizowana pod kątem zgodności fazowej i odpowiedzi kierunkowej, co przekłada się na spójność sceny dźwiękowej i naturalność brzmienia w rzeczywistym pomieszczeniu odsłuchowym. Wysokiej jakości komponenty – m.in. powietrzne cewki z grubego drutu i precyzyjnie dobrane rezystory – gwarantują transparentność i precyzję.
Efekt? Smukła, elegancka kolumna o zadziwiająco dużych możliwościach – ze świetną kontrolą niskich tonów, przyjemną średnicą i zdolnością do tworzenia realistycznej przestrzeni dźwiękowej. To nowy punkt odniesienia w kategorii kompaktowych zestawów głośnikowych.
Mezza v2 – specyfikacja techniczna
| Typ | Dwudrożna kolumna podstawkowa o konstrukcji Bass-Reflex |
| Przetwornik wysokotonowy | 26 mm z miękką kopułką, podwójny magnes ferrytowy, aluminiowa płyta frontowa. |
| Przetwornik
średnio-niskotonowy |
150 mm czarna, anodyzowana membrana aluminiowa, magnes ferrytowy |
| Czułość (2.83V/1m) | 88 dB |
| Pasmo przenoszenia (-3 dB) | 55 Hz – 28 000 Hz |
| Impedancja nominalna | 4 omy |
| Impedancja min. | 3,5 oma |
| Moc maksymalna | 100 W bez clippingu |
| Rekomendowana
moc wzmacniacza |
25-100 W |
| Częstotliwość zwrotnicy | 2 200 Hz |
| Dostępne wykończenia | Rosewood, Cement Gray |
| Wymiary (S x W x G) | 203 x 382 x 372 mm |
| Waga netto | 12 kg |
Opera Grand Mezza v2
Klasyka w nowym wydaniu – kompaktowa forma, pełnozakresowy dźwięk
Nowa Opera Grand Mezza v2 czerpie inspirację z legendarnego modelu Superpavarotti z lat 90., zachowując jego główne atuty: imponujący bas mimo niewielkich przetworników i znakomitą przestrzenność. Tym razem jednak kolumna korzysta z nowoczesnych 5-calowych głośników, które przenoszą tę koncepcję na zupełnie nowy poziom.
Obudowa modelu Grand Mezza v2, podobnie jak cała linia Serie Classica V2, została zaprojektowana z naciskiem na eliminację wewnętrznych rezonansów i drgań bocznych ścianek. Zastosowano w niej specjalne wzmocnienia w newralgicznych punktach, dobrane na podstawie pomiarów laserowych i akcelerometrycznych. Unikalna konstrukcja komory za przetwornikami – z pochyloną ścianką – poprawia dystrybucję fal dźwiękowych w newralgicznym paśmie średnich tonów.
Zastosowany system DCAAV (podwójna komora z rezonatorem szeregowym) zapewnia głębokie, kontrolowane zejście basu przy minimalnym wychyleniu membran. Obudowa wykonana z gęstego poliuretanu dodatkowo ogranicza zabarwienia wewnętrzne.
Zespół głośnikowy tworzą dwa 5-calowe przetworniki Scan-Speak, o zwiększonej średnicy membrany i znacznie lepszych parametrach niż poprzednia generacja. Zapewniają one idealny balans tonalny, klarowność i charakterystyczną dla OPERA ekspresję wokalną. Głośnik wysokotonowy – ten sam co w innych modelach serii – został wzmocniony mechanicznie, dzięki czemu zachowuje czystość brzmienia nawet przy dużych poziomach głośności.
Zwrotnica została zaprojektowana z użyciem wysokiej klasy komponentów, w tym bardzo niskostratnych cewek. Dzięki zminimalizowanej koloryzacji wewnętrznej możliwe było utrzymanie prostej konstrukcji przy jednoczesnym uzyskaniu stromych zboczy akustycznych. Precyzyjna zgodność fazowa zapewnia głębię i precyzję sceny dźwiękowej. Całość dopełnia autorska płytka drukowana oraz wysokiej czystości przewody z grubego miedziowanego drutu.
Opera Grand Mezza v2 to kolumna podłogowa, która łączy kompaktowe rozmiary z referencyjną jakością brzmienia – od nasyconego basu po detaliczne soprany – zapewniając prawdziwie emocjonalny, immersyjny odsłuch.
Grand Mezza v2 – specyfikacja techniczna
| Typ | 2,5-drożna kolumna podłogowa o konstrukcji obudowy z podwójną asymetryczną komorą |
| Przetwornik wysokotonowy | 26 mm z miękką kopułką, podwójny magnes ferrytowy, aluminiowa płyta frontowa. |
| Przetwornik
średnio-niskotonowy |
150 mm czarna, anodyzowana membrana aluminiowa, magnes ferrytowy |
| Przetwornik niskotonowy | 150 mm czarna, anodyzowana membrana aluminiowa, magnes ferrytowy |
| Czułość (2.83V/1m) | 92 dB |
| Pasmo przenoszenia (-3 dB) | 48 Hz – 28 000 Hz |
| Impedancja nominalna | 6 omów |
| Impedancja min. | 3,8 oma |
| Moc maksymalna | 100 W bez clippingu |
| Rekomendowana
moc wzmacniacza |
25-130 W |
| Częstotliwość zwrotnicy | 250 – 2 000 Hz |
| Dostępne wykończenia | Rosewood, Cement Gray |
| Wymiary (S x W x G) | 201 x 1050 x 375 mm (sama obudowa)
262 x 1107 x 427 mm (z podstawą) |
| Waga netto | 35 kg |
O marce Opera Loudspeakers
Marka Opera Loudspeakers została założona w 1989 roku, choć jej początki sięgają wczesnych lat 80., kiedy to narodziła się niezwykła, lecz bardzo owocna współpraca dwóch kultur i dwóch audiofilów – jednego z Włoch, drugiego z Wielkiej Brytanii.
Pierwszym modelem sygnowanym nazwą Opera był Caruso – kolumna, która dała początek serii upamiętniającej legendarne głosy opery lirycznej. Wkrótce pojawiły się kolejne konstrukcje: Callas, Operetta i Divina, które zyskały entuzjastyczne recenzje na dojrzałych rynkach audio na całym świecie.
Głośniki Opera od początku stanowiły połączenie tradycji i nowoczesności: mistrzowskiego, włoskiego rzemiosła stolarskiego z najnowocześniejszą technologią akustyczną.
Każdy model – nawet ten z niższej półki cenowej – tworzony jest zgodnie z tą samą filozofią projektową: z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów oraz świadomie stosowanych, fundamentalnych zasad akustyki.
Dziś kolumny Opera trafiają do klientów na wszystkich kontynentach – od Europy po Daleki Wschód – i regularnie goszczą na łamach liczących się magazynów hi-fi, zarówno w opisach, jak i testach.






















