26. Nigdy nie rób przedpłat na sprzęt audio, a tym bardziej video.
27. Z dwóch konkurencyjnych propozycji zakupu urządzeń, które brzmią podobnie – zawsze wybieraj tańszą.
28. Nigdy nie kłaniaj się swojemu dilerowi sprzętu audio.
29. Pamiętaj, że żyje z prowizji, czyli pasożytuje na tobie. Oszwabi cię albo na marży, albo na kursie. W dodatku nie zaproponuje ci nigdy darmowej kawy i nie zapłaci za transport, kiedy chcesz odwieźć do domu klocki za kilkanaście tysięcy złotych.
30. Jeśli kiedyś przyjdzie ci do głowy porównywać dźwięk koncertowy z dźwiękiem audiofilskim, pomyśl o idiotach, którym się wydaje, że Frank Sinatra zabrzmi lepiej z płyty SACD niż LP.
31. Trzy razy się zastanów, nim kupisz specjalistyczne meble, zwłaszcza wypełniane jakimś śrutem i ze szklanymi półkami. Zawsze będą ci wibrować przy dużych poziomach głośności.
32. Zamiast cegieł antywibracyjnych, używaj grubych książek w twardych okładkach, jeśli jeszcze masz takie w domu.
33. Ustroje akustyczne nigdy ci nie zastąpią porządnej marynarki.
34. Muzyka z CD-R brzmi tym lepiej, im droższy jest sprzęt, na którym jest odtwarzana.
35. Policz, ile pieniędzy wydałeś bez sensu, nim skonfigurowałeś system, który cię zadowala. To jest cena wiary w to, że istnieje tani audiofilski sprzęt i wiarygodne recenzje.
36. Internetowe serwisy audiofilskie traktuj raczej jako źródło dobrej zabawy, a nie rzetelnej informacji. Jedynymi osobami, którymi w tych sprawach należy ufać są twoi wypróbowani przyjaciele.
37. W świecie audio jest kilka osób uczciwych, solidnych i rzetelnych. Piszą tu i tam, nie bojąc się wygłaszać jednoznacznych opinii. Sam musisz ustalić, czy to postaci, którym chcesz, możesz i masz podstawy, by wierzyć.
38. Jeśli ktoś zaproponuje ci filcową matę do gramofonu, możesz mu za nią zapłacić woskiem z uszu.
39. Dobrej muzyki szukamy zawsze i wszędzie. Niezależnie od podziałów, gatunków, czasu, pochodzenia, rasy, wyznania, majątku itd. Dobrą muzyką należy się dzielić.
40. Jeśli twój samochód jeździ lepiej niż gra twój system audio, a jedno i drugie kosztuje tyle samo, powiedz sobie szczerze, że znowu dałeś się nabrać na kupno klocków, które są warte mniej niż 1/1000 twojego samochodu. Za taką samą cenę jak twój samochód.
41. Źródła pozorne zawsze lepiej… widać w okularach, jeśli używasz okularów korekcyjnych.
42. Tzw. rozdzielczość odtwarzania nie ma nic wspólnego z grubością kabli głośnikowych i interkonektów.
43. Zawsze pytaj, na jakim instrumencie gra producent twojego sprzętu audio. Jeśli na żadnym – daruj sobie zakupy u niego.
44. Brak wiedzy producenci nadrabiają arogancją i marketingową poezją. Recenzenci audio – tanim humorem.
45. Jeśli w swojej płytotece nie masz żadnego nagrania mono, nie przejmuj się – sam kiedyś dojdziesz do tego, że walory techniczne płyty nigdy nie zdominują jej walorów artystycznych. Chyba że jesteś głuchy.
46. Miliardy ludzi posiadają stereofoniczny sprzęt, nie wiedząc, czym jest stereofonia i jak ją uzyskać w 15 minut. Czy ty przypadkiem nie należysz do tej grupy?
47. Odsłuchy po spożyciu alkoholu są tak samo miarodajne, jak przejazd Ferrari ulicami warszawskiego Bemowa.
48. Muzyka najlepiej brzmi w samotności. Nie wierz tym, którzy mówią, że przeżywają podczas jej słuchania takie same emocje, jak żony, kochanki, bracia, córki….
49. Nigdy nie słuchaj Wagnera na niemieckim sprzęcie. O wiele dramatyczniej brzmi na sprzęcie brytyjskim.
50. Kupując 5 płyt, zawsze pamiętaj, żeby wśród nich przynajmniej jedna była polska. Kupując 10 płyt, weź najmniej 2 (dotyczy tylko jazzu i powagi).
CDN. Ponadto m.in. najlepsze płyty lutego, kolejny odcinek szatańskich wersetów i próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego audiofile spotykają się na wspólnych odsłuchach i zawsze wtedy są tylko w skarpetkach