W audiofilskich kolekcjach płytowych rzadko trafiają się albumy, których zawartość mogłaby się okazać jednakowo satysfakcjonująca zarówno dla melomanów, jak i amatorów dobrego brzmienia. Najtrudniej o takie przykłady w dziedzinie muzyki klasycznej, która zawsze realizatorom dźwiękowym stawiała najwyższe wymagania, często zmuszając ich do bolesnych, a co gorsza słyszalnych kompromisów. Sprawa na szczęście nie jest beznadziejna, co więcej, nawet wśród polskich produkcji da się wyselekcjonować płyty łączące walory artystyczne i walory soniczne. Jak mogłaby wyglądać czołówka? Choćby tak, jak poniżej. Audiofil może je wykorzystać do testowania swoich systemów odsłuchowych, meloman do napawania się finezją środków wyrazu, a najlepiej, iżby jedno równoważyło drugie.
1. Skriabin, Prokofiew, Rachmaninow. DUX 0389 (2002 r.)
Wojciech Kocyan na fortepianie dokonuje cudów w repertuarze rosyjskim.
2. Górecki, III Symfonia. Polskie Radio SA PR SACD 2 (2005 r.)
Album w wersji SACD, zrealizowany w zakopiańskim kościele Świętego Krzyża pod dyrekcją kompozytora.
3. Juliusz Łuciuk, Sonorous Piano Visions, Acte Prealable AP 0225 (2009 r.)
Fortepian preparowany, efekty elektroniczne, awangarda – hasła, które powinny postawić w stan podwyższonej gotowości poszukiwaczy nietypowych wrażeń.
4. Penderecki, Credo, Polskie Radio SA PR SACD 1 (2005 r.)
Nagranie na żywo dokonane w warszawskim kościele o.o. Dominikanów pod batutą kompozytora. Rozmach tego nagrania pozwala zapomnieć, że Maestro już dawno przestał eksperymentować i zaskakiwać.
5. Piotr Anderszewski, Bach, Beethoven, Webern, CD Accord ACD 025 (1996 r.)
Zdaniem wielu w tych wczesnych nagraniach najpełniej słychać oryginalność polsko-węgierskiego pianisty.
6. Elżbieta Chojnacka, W hołdzie Wandzie Landowskiej, Polskie Nagrania PNCD 1271 (2009 r.)
Polska muzyka współczesna w spojrzeniu znakomitej klawesynistki. Jeśli coś stanowi o wadach tej płyty, to różny poziom kompozycji wybranych przez artystkę.
7. Kilar, Missa Pro Pace, Polskie Radio SA PR SACD (2005 r.)
Kazimierz Kord dyryguje wykonaniem mszy w kościele katedralnym we Lwowie. Utwór Kilara do najwybitniejszych nie należy, ale przecież tego kompozytora kochamy za coś innego.
8. Vivaldi, La Stravaganza, Rachel Podger, Arte dei Suonatori, Channel Classics CCS 19598 (2003 r.)
Dwupłytowy album, który przypomina finezyjną jazdę Sebastiena Loeba na najtrudniejszych górskich odcinkach WRC.
9. Chopin, Piano Concertos 1&2, Polish Festival Orchestra, Krystian Zimerman, DG 459 684-2 (1999 r.)
Dzieło wzorcowe pod każdym względem.
10. Bach, Goldberg Variations, Władysław Kłosiewicz CD Accord ACD 081-2
Klawesynowa wersja słynnej kompozycji Jana Sebastiana. Ta płyta nie ma prawa się nie podobać!