Wybraliśmy 3 najlepiej brzmiące – naszym zdaniem – zestawy akustyczne zaprezentowane podczas tegorocznej wystawy oraz najlepiej grający polski system
Po dwóch dniach spędzonych w trzech warszawskich hotelach – Sobieski, Kyriad i Bristol – doszliśmy do niezbyt odkrywczego wniosku, że postęp w dziedzinie audio to coś, o czym można przeczytać, ale rzadko kiedy zobaczyć, a już zupełnie sporadycznie usłyszeć.
Więcej – czasami postęp w tej branży oznacza regres, czego można było doświadczać najdotkliwiej podczas prezentacji dziwacznego, bo obsługiwanego przez karty SD z nagranymi płytami, serwera muzycznego SDMusa firmy Ancient Audio. Z przykrością stwierdzamy, że z roku na rok w pokoju pana Jaromira Waszczyszyna dźwięk jest coraz gorszy, a przecież stosowana technologia wydaje się coraz bardziej zaawansowana. A jeszcze kilka lat temu krakowska firma nie miała sobie równych…
Wielkim rozczarowaniem po raz kolejny była demonstracja ESA – to nasz numer jeden w kategorii „najgorszy dźwięk wystawy”. Dużo sobie też obiecywaliśmy po systemie Audiofast, w którym znalazła się elektronika Audio Research oraz kolumny Wilson Audio Sophia 3 i laptop jako źródło. Cóż, podobny – a może nawet ciut lepszy – dźwięk można było usłyszeć w pokoju, gdzie odbywała się prezentacja głośników Xaviana: tutaj jednak świetne efekty soniczne uzyskiwano za pomocą starożytnej techniki lampowej Manleya i malutkich monitorów, a całość kosztowała niewielką część konfiguracji AR+Sophia 3. Zresztą, Xavian wygrał nasz wewnętrzny ranking na budżetowy system roku. Więc jak to jest z tym postępem?
Cóż, w ostatnich pięciu latach nie dostrzegamy jakiegoś radykalnego progresu, przynajmniej przez pryzmat AUDIO SHOW. Systemy, które zyskały nasze najwyższe uznanie, grają wspaniale, ale czy grają lepiej niż najlepsze systemy ubiegłych lat? Nie. Wnioski? Branża utknęła w miejscu. Co wcale nie oznacza, że nie potrafi dostarczyć satysfakcjonujących rozwiązań. Dowody – poniżej.
NAJLEPSZE SYSTEMY AUDIO SHOW 2010
1. System firmy Nautilus Hi-End, w którym znalazła się elektronika Ayon, gramofon Lumen White i kolumny Avantgarde Acoustic Mezzo. Trzy długości przed wszystkimi. Demonstracje prowadził właściciel Ayona
2. Elektronika VTL, kolumny Thiel CS 3.7, źródło – gramofon VPI Aries 3, okablowanie Transparent Audio Reference. Konfiguracja przygotowana przez HiFi Club. To firma, której bez stresu powierzylibyśmy 500 tys. złotych na konfigurację systemu. W czołówce od wielu lat. Gratulacje!
3. The Steinway & Sons Music System Model D. Nie rozumiemy, dlaczego wszyscy utrzymują, że to system za milion złotych?! Owszem, wygląda jak milion złotych, ale kosztuje zaledwie 200 tys. $
NAJLEPSZY POLSKI SYSTEMSoundArt. Nowa wersja wzmacniacza Rock, nowa wersja odtwarzacza Sarah i podłogowe Totemy. Prezydencki zestaw!