Projekt wymyślony przez Jose Antonio Abreu to jedno z najbardziej udanych, a zarazem spektakularnych przedsięwzięć o charakterze muzyczno-edukacyjnym w skali światowej. W 1975 roku w Wenezueli rozpoczęło się tworzenie sieci szkół i orkiestr, których celem było nie tylko przygotowanie młodzieży do uprawiania muzyki, ale także stworzenie szansy lepszego startu w dorosłe życie. El Sistema bowiem to nie jest rzecz dla elitarnych środowisk – wręcz przeciwnie, trafiają tu dzieciaki z trudnych środowisk i z różnymi oświadczeniami. Nawet 90 procent wychowanków w tym projekcie pochodzi z niskich warstw społecznych. Muzyka jest – wg tej koncepcji – narzędziem socjalizacji, walki z odrzuceniem i wykluczeniami.
Dzisiaj wenezualski projekt jest przedmiotem podziwu i naśladowania całego świata. Edukacja muzyczna obejmuje 350 tys. osób, które udzielają się w niezliczonej ilości różnego rodzaju zespołów, w tym w 130 orkiestrach symfonicznych. Najsławniejszym przedstawicielem El Sistema jest, oczywiście, cieszący się międzynarodową sławą Gustavo Dumadel oraz występująca już na arenie międzynarodowej z pewnymi sukcesami Simon Bolivar Youth Orchestra.
Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się na obrzeżach parku Los Caobos w Caracas, w kulturalnym centrum stolicy Wenezueli, budowa liczącej 53 tys. metrów kwadratowych siedziby, w której mieścić się będzie kwatera główna El Sistema. Complejo de Acción Social por la Música Simón Bolívar została podzielona przez pracownię architektoniczną adjkm na część konserwatoryjną, umieszczoną na dolnych kondygnacjach, i część koncertową. W części koncertowej znajdą się trzy sale koncertowe. W największej z nich będzie mogła wystąpić nawet dla 1900 widzów 400-osobowa orkiestra z towarzyszeniem 200-osobowego chóru. Mniejsza sala jest przeznaczona dla 1300 melomanów, 200-osobowej orkiestry i 400-osobowego chóru. W ostatniej – trzeciej – będą mogły występować zespoły alternatywne – salsy, muzyki tradycyjnej czy np. rocka symfonicznego. Jest ona przewidziana na 500 miejsc. Wszystkie sale zostaną wyposażone w ustroje, które pozwolą na dopasowanie akustyki do specyfiki poszczególnych rodzajów składów oraz muzyki.