DALMATICA
Rating
Total
Tradycja muzyczna naszych południowych braci Słowian to suma wielowiekowych wpływów Wschodu i Zachodu, co słychać szczególnie wyraźnie w zabytkach liturgii kościelnej sięgającej nawet XIV wieku, do czasu pierwszych pieśni głagolickich. Pejzaż dźwiękowy Chorwacji z jednej strony formował obrządek łaciński, w którym ważną rolę odgrywał surowy chorał i sucha polifonia będące sposobem skutecznej, acz pozbawionej prawie całkowicie zmysłowej przyjemności komunikacji duszy z Bogiem, z drugiej zaś kanon prawosławia, w którym prosta ludowa adoracja często przybiera postać zapamiętałej żarliwości. Między tym biegunami rozciąga się panorama stworzona przez dwa wybitne zespoły wokalne – kobiecy Dialogos oraz męski Kantaduri. W programie płyty znalazły się utwory liturgiczne a capella, będące wyrazem dualizmu panującego przez całe wieki na wybrzeżu Adriatyku oraz usianych wzdłuż i wokół wyspach. Są tu więc przykłady ścisłej polifonii, ale też wiele pieśni starosłowiańskich, zachowanych dzięki nieformalnym przekazom międzypokoleniowym, do tej pory wykorzystywanych podczas uroczystości religijnych. Wyrachowana finezja kompozytorska oraz zmysłowa ludowa bezpośredniość w żaden sposób jednak ze sobą nie kolidują, odnajdując się znakomicie w przestrzeni szczerych i głębokich emocji, wyzbytych cienia jakiejkolwiek emfazy. Album perfekcyjnie zrealizowany w refektarzu XIII-wiecznego cysterskiego opactwa Royaumont w pobliżu Paryża umieszczamy na szczycie tegorocznej listy najlepszych płyt. Wydawcą materiału nagranego przez wytwórnię Arcana jest firma Outhere Music, francuski konglomerat fonograficzny wyrastający na zdecydowanie najbardziej intrygujące przedsięwzięcie na rynku muzycznym.