PER DUE DONNE
Historię teatru muzycznego można pisać na wiele sposobów. Jednym z nich jest perspektywa duetów, stanowiących często momenty węzłowe w dramaturgii dzieła. Duet przynosi albo połączenie dwóch żywiołów w jedną harmonijną całość, albo zderzenie sił przeciwstawnych, a skrajności, jak wiadomo, przyciągają się namiętnie. Taką opowieść wyśpiewują dwie wspaniałe artystki: Katarzyna Oleś-Blacha i Monika Korybalska. Sopranistkę
i mezzosopranistkę łączy szczególna relacja, jaka powstaje pomiędzy mistrzynią, nauczycielką akademicką i młodą adeptką sztuki wokalnej. Doskonałe porozumienie między śpiewaczkami słychać w każdym epizodzie muzycznego spektaklu, który płynnie przechodzi między nastrojem dramatycznym a humorystycznym.
Katarzyna Oleś-Blacha – sopran, Monika Korybalska – mezzosopran
Orkiestra Opery Krakowskiej, Tomasz Tokarczyk – dyrygent
POLISH CELLO
Roman Jabłoński zaliczany jest do grona najlepszych wiolonczelistów na świecie. Urodzony w Gdańsku muzyk może pochwalić się wspaniałą artystyczną biografią, na którą składają się występy na najważniejszych estradach świata, sukcesy na konkursach i festiwalach, licząca ponad 20 pozycji lista produkcji fonograficznych, a także uznanie międzynarodowej krytyki i wieloletnia działalność dydaktyczna. Najnowsza płyta profesora Jabłońskiego zawiera program ułożony z arcydzieł polskiej muzyki wiolonczelowej poczynając od kompozycji Fryderyka Chopina aż po dzieła współczesne. Poczesne miejsce zajmuje wśród nich twórczość Witolda Lutosławskiego, z którym Jabłoński przez wiele lat blisko współpracował.
Roman Jabłonski – wiolonczela, Krystyna Borucińska – fortepian
KRZYSZTOF MEYER NEW CHAMBER MUSIC
Nagranie z serii poświęconej twórczości Krzysztofa Meyera zawiera jego najnowsze utwory kameralne. Urodzony w 1943 r. kompozytor wypracował na przestrzeni 56 lat twórczej pracy oryginalny styl, łączący nowoczesne środki wyrazu i intelektualizm formy z tradycyjnie pojmowaną narracyjnością muzyki oddziałującą na emocje słuchaczy. Trzy dźwiękowe spektakle zamieszczone na niniejszej płycie są znakomitymi tego stylu przykładami. Wirtuozowski Kwartet fortepianowy obfituje w kontrasty i zmiany, nastrojowy Kwartet smyczkowy wypada na jego tle zdecydowanie spokojniej, kulminację ekspresyjną przynosi Kwintet na cztery saksofony i fortepian, nieoczekiwanie nawiązujący w ostatnich taktach do Bachowskiego chorału.
Oliver Triendl – fortepian, Radosław Szulc – skrzypce
Anna Kreetta Gribajcevic – altówka, Jakob Spahn – wiolonczela
Kwartet Wieniawski: Jarosław Żołnierczyk – I skrzypce,
Mirosław Bocek – II skrzypce, Lech Bałaban – altówka, Maciej Mazurek – wiolonczela
notabu.ensemble neue musik
Wardy Hamburg – I saksofon altowy, Sarah Wünsche – II saksofon altowy
André Tsirlin – saksofon tenorowy, Noah Bedrin – saksofon barytonowy
Yukiko Fujieda – fortepian, Mark-Andreas Schlingensiepen – dyrygent
DEBUSSY PROKOFIEV LUTOSŁAWSKI
Prezentowane nagranie jest zapisem trzech niezwykłych, z pozoru różnych, a w rzeczywistości bardzo sobie bliskich dzieł kameralnych, wyrosłych z francuskiej tradycji muzycznej i związanych (każdy na swój sposób) z wielkim nurtem XX‑wiecznej muzyki, jakim był neoklasycyzm. Zestawienie tych utworów jest więc z jednej strony zaproszeniem do intelektualnej gry, polegającej na śledzeniu logiki wpływu twórczości trzech genialnych kompozytorów dwudziestowiecznych, z drugiej jest prezentacją muzyki odmiennej stylistycznie, emocjonalnie i wykonawczo – Karolina Piątkowska Nowicka oraz Piotr Nowicki z taką samą łatwością i dobitnością wypowiadają się zarówno w ulotnej kompozycji Debussy’ego, ostrej, dramatycznej muzyce Prokofiewa i aleatorycznej materii dźwiękowej Partity Lutosławskiego.
Karolina Piatkowska-Nowicka – skrzypce, Piotr Nowicki – fortepian
JERZY MĄDRAWSKI INTERFERENCES
Jerzy Mądrawski jest bardzo cenionym akordeonistą – ma w swoim dorobku liczne nagrania i sukcesy estradowe. Po wielu latach wspaniałej kariery wirtuozowskiej jego aktywność artystyczna rozszerzyła się intensywnie w kierunku komponowania. Płyta Interferencje jest dokumentacją dorobku kompozytorskiego Jerzego Mądrawskiego z ostatnich lat i obejmuje siedem utworów na różne składy kameralne. Tytułową interferencję można można
rozumieć jako nakładanie się wielu cech stylistycznych, w wyniku którego powstaje zjawisko nowe, spójne, harmonijne. Warto zwrócić uwagę także na tytuły kompozycji. Odkrywanie związanych z nimi asocjacji, stanowi intelektualną przygodę zarówno dla wykonawcy, jak i słuchacza.
Jerzy Mądrawski, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc – akordeon
Małgorzata Skorupa – skrzypce, Agnieszka Tomaszewska-Jasiak – wiolonczela
Tomasz Grzybowski – gitara, Mariusz Barszcz – klarnet basowy
MELODRAMAS
W centrum zainterowań grupy A(É)IA stworzonej przez Anję Thomas (Antemanha) oraz Ivane Bellocq, znajduje się repertuar, który w sposób subtelny łączy muzykę i poezję deklamowaną. Poeci i lektorzy recytujący wiersze traktowani są tu jak instrumenty muzyczne w pełnym tego słowa znaczeniu. Przywołują w ten sposób “wirujące” światy pełne niepokoju, czy też marzeń sennych. Płytę otwiera tekst Laureata Nagrody Nobla, Guntera Grassa i muzyka słynnego niemieckiego kompozytora operowego Ariberta Reimanna. W projekcie wzięli udział także: Édith Azam, Vincent Tholomé i Anja Thomas (recytacje), Ivane Bellocq (flety) oraz Pauline Haas (harfa).
Anja Thomas – voice, percussion
Ivane Bellocq – piccolo, flute, alto flute, bass flute, voice, percussion
Pauline Haas – harp, Édith Azam – voice, Vincent Tholomé – voice
ZAPOMNIANA POLSKA MUZYKA FORTEPIANOWA NA CZTERY RĘCE
Maria Szymanowska Piano DUO tworzą dwie pianistki związane z Akademią Muzyczną w Łodzi. Jako myśl przewodnią wspólnej działalności artystki przyjęły propagowanie muzyki polskiej oraz dzieł kompozytorów mniej znanych, których twórczość stopniowo ulega zapomnieniu. Szczególne miejsce w ich dorobku zajmuje muzyka polska, której poświęcony jest niniejszy album zawierający muzykę fortepianową na cztery ręce. W XIX wieku fortepian był tyleż instrumentem koncertowym, co i niezbędnym akcesorium życia towarzyskiego w domach mieszczańskich, pałacach i dworkach. Siłą rzeczy, salonowe muzykowanie najwybitniejsi kompozytorzy traktowali bardziej jako ulotną rozrywkę niż poważną twórczość. Dlatego też stosunkowo niewielka część tego typu kompozycji została za życia ich twórców wydana i upowszechniona. Przywracanie ich do kulturowego obiegu wymaga czasu i żmudnych poszukiwań wśród rękopisów i starych wydawnictw. Trud ten jednak owocuje przypomnieniem prawdziwych muzycznych perełek i postaci ich twórców.
Maria Szymanowska Piano Duo:
Agata Górska-Kołodziejska, Anna Liszewska
SPARKS
Zespół kameralny Classicpair – Agata Hańko i Jakub Jarosz. Współpracę rozpoczęli w 2012 roku podczas studiów w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. Mieli okazję występować wielokrotnie w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Koncerty w Teksasie oraz Illinois otworzyły im drogę
do debiutu w słynnej sali Carnegie Hall w Nowym Yorku. Zainspirowani własnymi doświadczeniami oraz współpracą z wieloma artystami, otwarci są na różnorodne style i gatunki muzyczne. W ich repertuarze znajdziemy zarówno muzykę klasyczną, oryginalnie napisaną na saksofon i fortepian, wiele transkrypcji oraz współczesne brzmienia. Spark to ich debiutancka płyta, pełna fantastycznych saksofonowo-fortepianowych współbrzmień, wirtuozerii, ale nade wszystko – autentycznych różnobarwnych emocji.
CLASSICPAIR:
Jakub Jarosz – saxophone, Agata Hańko – piano
LAUDI SPIRITUALI
Jeden z niezwykle ciekawych koncertów XI Festiwalu Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA w 2016 roku poświęcony był Laudi Spirituali, czyli hymnom duchowym św. Filipa, odnalezionym w trakcie prac Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej w bibliotece kościoła Santa Maria in Vallicella w Rzymie. Te renesansowe perełki muzyczne w równym stopniu przybliżają postać i duchowość założyciela Zgromadzenia Księży Filipinów, co są fascynującym świadectwem kultury muzycznej swoich czasów. Była to ulubiona muzyka Filipa Neri, a tworzyli ją dla niego nierzadko wybitni, wysoko wykształceni kompozytorzy – wciąż jednak laudy pozostawały radosnymi, stosunkowo prostymi w formie pieśniami, o nabożnym charakterze, bliskimi folklorowi miejskiemu. Festiwalowy koncert był też pierwszym w historii wykonaniem tej muzyki przy udziale muzyków z Polski i Włoch.
CAPPELLA DEL SACRO MONTE:
Elena Pintus – sopran, Alessia Camera – alt, Tomasz Krzysica – tenor
Valerio Losito – I skrzypce, dyrygent, Wojciech Czemplik – II skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba, Paweł Muzyka – violone
Henryk Kasperczak – teorba, lutnia, Maciej Konczak – gitara barokowa, lutnia
Dagmara Tyrcha – klawesyn, pozytyw A = 415
Łukasz Tyrcha – instrumenty perkusyjne
WAR HORNS
Paweł Pudło – kompozytor z pogranicza sztuk, producent muzyczny oraz reżyser kreatywny. Tworzy własne projekty artystyczne i komponuje muzykę na specjalne zamówienia. Utwory koncertowe oraz filmy z jego muzyką prezentowane były m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach, Izraelu, Estonii, Francji oraz w Hiszpanii. War Horns to utwór na 10 waltorni, którego prawykonanie odbyło się na festiwalu Solidarity of Arts w Gdańsku w 2015 roku. Prawykonaniu towarzyszyła instalacja rzeźbiarska, będąca rodzajem przestrzennej kontynuacji idei projektu. Na płycie prezentujemy studyjne nagranie tego wyjątkowego utworu o antywojennej wymowie, dokonane w międzynarodowej obsadzie w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie. Do płyty audio dołączony jest film opowiadający o idei całego projektu.
French horns played by:
Stefan de Leval Jezierski, Łukasz Łacny, Michał Szczerba, Gabriel Czopka, Czesław Czopka, Grzegorz Mondry, Anna Mondry, Igor Szeligowski, Mateusz Feliński, Robert Wasik
EARLY 20TH CENTURY JEWELS
Może najbardziej charakterystyczną cechą XX-wiecznego krajobrazu muzycznego jest pluralizm stylistyczny, przejawiający się nie tylko w obrębie licznych szkół i nurtów, lecz także w języku pojedynczych twórców, którzy niekrępowani dominującymi regułami kompozycji, sięgali po rozmaite
środki ekspresji muzycznej. Do najistotniejszych zagadnień podejmowanych przez postromantycznych kompozytorów należała kwestia barwy, ważna zarówno dla przedwojennych impresjonistów, jak i przedstawicieli sonorystyki. Album prezentuje, w wykonaniu międzynarodowego grona muzyków związanych z belgijską szkołą wykonawczą, utwory z początku XX wieku, w których gra barwą odbywa się w przestrzeni kameralnej. Wiodącą tu parą instrumentów jest flet i altówka – para, która, znakomicie się uzupełniając, zainspirowała swym brzmieniem wielu kompozytorów; m.in. Debussiego,
Huybrechtsa, Roussela, Schulhoffa.
Nozomi Kanda – flute, piccolo, Daniel Rubenstein – viola
Ingrid Procureur – harp, Didier Poskin – cello, Koenraad Hofman – double bass