SERGEI RACHMANINOFF (1873–1943) ALL-NIGHT VIGIL FOR MIXED CHORUS, OP. 37
Całonocne czuwanie – to cykl nabożeństw celebrowanych przez wyznawców prawo- sławia w wigilię wszystkich świąt i każdej Małej Paschy – czyli niedzieli. Wieczernia, powieczerije i utreniya odprawiane są od wieczora po świt. Pośród wielu kompozytorów, którzy opracowywali tekst Całonocnego czuwania szczególnym mistrzostwem formy wyróżnił się Sergiusz Rachmaninow. Starannie dobrane brzmienia o dyskretnie nowoczesnej harmonii oddają akustykę wschodniochrześcijańskiej świątyni. Zmiany obsady (od trój- do jedenastogłosu) i polichóralność oddają swoistą teatralność cerkiewnych nabożeństw, których akcja rozwija się na kilku planach, w różnych punktach świątynnej przestrzeni. Szczególnie kontrastują tu ze sobą i idealnie łączą się dźwięczne, krystaliczne rejestry głosów żeńskich z głosami męskimi, wśród których głębokie znaczenie mają, rzadko spotykane w zachodniej kulturze basy basso profondo. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, także ze względu na swój poziom artystyczny, gwarantuje najwyższy poziom wykonawczy tego rodzaju muzyki w Polsce.
Agnieszka Rehlis mezzosopran, Rafał Bartmiński tenor, Krzysztof Drugow bas, CHÓR OPERY I FILHARMONII PODLASKIEJ, Violetta Bielecka dyrygent
HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI (1933-2010) STRING QUARTET NO. 3, OP. 67 „…SONGS ARE SUNG“ (2005)
III Kwartet op. 67 …pieśni śpiewają Hen- ryka Mikołaja Góreckiego należy do póź-nej twórczości kompozytora i przez długi czas uchodził za jego ostatnie opusowane dzieło. W odbiorze utworu przeważa rozpoznawalny przez niemal każdego melomana styl Góreckiego, głęboko emocjonalny, introwertyczny, oszczędny, a przy tym niezwykle poruszający. Nawiązanie w tytule do pieśni nie jest przypadkowe – kategoria cantabile, w połączeniu z raz dramatyczną, raz rzewną i melancholijną narracją sprawia, że Kwartet staje się swego rodzaju kameralnym echem III Symfonii Pieśni Żałosnych. Kwartet Dafô, pierwszy w Polsce żeński kwartet smyczkowy, od początku swojego istnienia zafascynowany wykonawstwem muzyki współczesnej, należy do najwybitniejszych wykonawców polskiej muzyki kameralnej.
DAFÔ STRING QUARTET Justyna Duda violin, Danuta Augustyn violin, Aneta Dumanowska viola, Anna Armatys cello
TOMASZ SIKORSKI, TWILIGHT
Powiedzieć, że muzyka Sikorskiego skłania do myślenia, to za mało. Ważniejsze, że zmusza nas ona do odczuwania, do reagowania, do wibrowania. W przypadku prezentowanego tu repertuaru wprowadza nas w samą istotę fortepianu. Rozumienie przez Sikorskiego instrumentu i jego możliwości jest najwyższej próby. Brzmienia przeszywają nas na wskroś. Tylko kompozytor, który istniał całkowicie we wnętrzu tej sfery dźwięku, mógł tak przekonująco zajmować się następstwem jego harmonii, jego repetycji, jego crescenda i decrescenda, jego ciszy. Napięcie w muzyce Sikorskiego wynika z możliwości i chęci zarówno do ujawniania jak i ukrywania uczuć jednym i tym samym pociągnięciem pióra. Namiętność wyrażona, namiętność powstrzymywana, piękno, intensywność, samotność, bogactwo dźwięku i niedostatek są jej istotą.
Szábolcs Esztényi piano, Warsaw Philharmonic Orchestra, Zsolt Nagy dyrygent
KOCHAJ MNIE
Od początku było oczywiste, że chcemy śpiewać o miłości. O tym, co dla nas najważniejsze, co daje powód do życia, do budzenia się i zasypiania z radością – i tak oto powstała płyta wypełniona samymi przebojami – miłosnymi duetami operetkowymi. Nagrana z wielkim uczuciem przez osoby, które tą miłością żyją na co dzień: absolwentkę prestiżowego programu operowego w Yale School of Music Natalię Rubiś-Krzeszowiak (sopran) i jej męża Krystiana Krzeszowiaka (tenor). Kariera obojga Artystów rozwija się wspaniale, występują w najbardziej renomowanych salach, operach, z towarzyszeniem świetnych orkiestr i najbardziej znanych dyrygentów. Wyjątkowy prezent, nie tylko na Walentynki – do słuchania przez okrągły rok…
Natalia Rubiś-Krzeszowiak sopran, Krystian Krzeszowiak tenor, Orkiestra im. Johanna Straussa z Bydgoszczy Marek Czekała dyrygent, aranżacje
ROBERT SCHUMANN (1810–1856)
Nie bez powodu najnowsza płyta francuskiego pianisty Jean-Claude Henriota poświęcona jest w całości muzyce Schumanna. Artysta uważa go bowiem za pierwszego kompozytora, który zgłębił muzyczne obszary odkryte przez Beethovena. Poprzez precyzyjną i wrażliwą interpretację dzieł obu kompozytorów, pianista oddaje się poszukiwaniom pięknego dźwięku jako odzwierciedlenia mowy i przekraczania jej. Prezentowane na płycie utwory zróżnicowane są pod względem stylistycznym, formalnym i nastrojowym. Zbudowane na zasadzie kontrastów Kreisleriana op. 16, napisane pod wpływem spotkań z Chopinem i nawiązujące do literackiej twórczości E.T.A. Hoffmanna, stanowią przeciwieństwo zarówno mrocznych, uporządkowanych wedle całkowicie odmiennej zasady Nachtstucke op. 23 (Widziałem zawsze przy tym utworze kondukty pogrzebowe, trumny, nieszczęśliwych, zrozpaczonych ludzi. W czasie komponowania ja też często byłem tak wzruszony, że leciały mi łzy…), jak i pochodzących z ostatniego roku twórczości Geistervarationen, charakteryzujących się z kolei prostotą, spokojem, refleksyjnością.
Jean-Claude Henriot, piano
CHARLES IVES (1874-1954), CONCORD, MASS., 1840-1860
Concord w Massachusetts to amerykańskie miasto, które w XIX w. było przystanią dla myślicieli i działaczy, skupionych wokół nurtu transcendentalizmu, reprezentującego takie wartości, jak równość, niezależność i samodzielność. Do idei transcendentalistów nawiązywał w swej twórczości Charles Ives. Jego 4-częściowa II Sonata fortepianowa Concord, Mass. 1840-1860 poświęcona jest związanym z Concord „czterem mądrym ludziom“ – ważnym przedstawicielom tego nurtu. Za życia Ivesa sonata uznawana była za niemal niewykonalną, rzadko rejestrowana, w Polsce została nagrana po raz pierwszy. Zadania tego podjął się pianista specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XX i XXI w. Daniel Brylewski, laureat międzynarodowych konkursów muzyki współczesnej.
DANIEL BRYLEWSKI fortepian PAULINA RYJAK altówka CAROLIN RALSER flet poprzeczny
EKIER, SZYMANOWSKI: PIANO MUSIC
Prezentowanych na płycie artystów – Jana Ekiera i Karola Szymanowskiego – łączyła fascynacja muzyką Chopina, a także inspiracja polską muzyką ludową, zwłaszcza folklorem góralskim. Wpływ Szymanowskiego na całokształt muzyki polskiej był nie do przecenienia i odznaczył się również we wrażliwości artystycznej młodego Ekiera. W latach trzydziestych kompozytor ten cieszył się uznaniem krytyki i publiczności. Szczególne miejsce zajmuje również na drodze twórczej młodego pianisty Wojciecha Pyrcia, absolwenta Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, laureata wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W jego wykonaniu usłyszymy miniatury fortepianowe Ekiera, a także dzieła Szymanowskiego, w tym arcytrudną i rzadko wykonywaną Fantazję C-dur op. 14.
Wojciech Pyrć, fortepian