Zdaniem firm badających rynek, sprzedaż Smart TV w 2016 roku przekroczy w skali globalnej 100 milionów sztuk i będą one stanowiły 40 procent łącznej sprzedaży telewizorów. W USA usługi świadczone przez Netflix, dostawcę treści over the top (OTT), stanowią ostatnio około 50 procent całego ruchu w internecie po godzinie 18:00. Oprócz lepszego obrazu i większych ekranów do branży telewizyjnej nieodwracalnie wkroczył trend „inteligentnej” technologii.
Oglądanie telewizji a „doświadczanie” telewizji
Korzystanie z anteny do odbioru kilku naziemnych kanałów – transmitowanych drogą radiową przez naziemne nadajniki – dla wielu z nas należy już do odległej przeszłości. Sieci kablowe i firmy telekomunikacyjne oferują dziś tysiące kanałów i sygnał przesyłany przez łącza internetowe, a nie drogą radiową. Ponadto na YouTube wciąż pojawiają się nowe materiały wideo, zaś dostawcy usług OTT, tacy jak Netflix, Player czy HBO GO umożliwiają widzom bezproblemowy odbiór niekończących się zasobów filmów i programów telewizyjnych.
Producenci telewizorów również oferują funkcje umożliwiające korzystanie z dodatkowych rodzajów treści. Użytkownicy mogą na przykład udostępniać zdjęcia, nagrania wideo i wiadomości członkom rodziny, wyszukiwać informacje w internecie, robić zakupy i grać w gry. Firma Samsung Electronics tylko w tym roku planuje wydać ponad 500 gier na Smart TV.
Niemniej jednak wiele osób wciąż traktuje telewizor jako urządzenie służące przede wszystkim do oglądania filmów i programów telewizyjnych. Tym konsumentom producenci oferują standardowe telewizory bez funkcji „smart”, w relatywnie niższych cenach.
Przy zakupie standardowego telewizora warto rozważyć kilka kwestii. Najpierw należy sprawdzić, czy nie występują problemy z odbiorem transmisji naziemnej. Być może będzie potrzebna instalacja telewizji kablowej lub satelitarnej albo wykupienie abonamentu na odbiór telewizji w sieci szerokopasmowej (IPTV). Jeżeli użytkownik zamierza podłączyć telewizor do konsoli do gier, powinien także upewnić się, że odbiornik jest kompatybilny z takimi urządzeniami i ma odpowiednie gniazda przyłączeniowe.
Smart TV w 2016 roku
Historię odbiorników Smart TV można prześledzić na przykładzie poprzednich modeli telewizorów tego typu firmy Samsung. W 2008 roku firma wprowadziła PAVV Bordeaux 750 – przodka obecnych Smart TV – oraz uruchomiła szereg usług internetowych, takich jak serwisy z wiadomościami i prognozą pogody. Od tego czasu Samsung stał się liderem w rozwoju Smart TV. W 2010 roku firma otworzyła pierwszy na świecie sklep z aplikacjami do telewizorów, a rok później wprowadziła w telewizorach typu smart interfejs użytkownika Smart Hub. W 2012 roku Samsung zaoferował usługi rozpoznawania głosu, gestów i twarzy. W kolejnym roku pojawił się system dopasowywania zindywidualizowanej treści, a w roku 2014 wdrożono usługi gier i funkcje dostępności. Z kolei w ubiegłym roku firma wprowadziła platformę Tizen do obsługi szybkiej szerokopasmowej łączności.
Dziś, w zalewie treści obejmujących transmisje na żywo, wideo na żądanie (VOD), usługi OTT i treści tworzone przez użytkowników, a także ogromną ofertę gier, najważniejsze jest zapewnienie użytkownikowi łatwiejszego w obsłudze i wygodniejszego środowiska. Podstawowym zadaniem telewizora jest przecież dostarczanie wygodnej i sprzyjającej odpoczynkowi rozrywki.
Dlatego przy wprowadzaniu kolekcji telewizorów Smart TV na 2016 rok Samsung położył nacisk na kwestię „jednolitego doświadczenia”. Na targach CES 2016, które odbyły się na początku stycznia, zaprezentowano linię telewizorów Smart TV z pojedynczym punktem dostępu obsługiwanym jednym pilotem. Dzięki nowemu interfejsowi Smart Hub użytkownicy mogą uzyskać kompleksowy dostęp do transmisji na żywo, VOD, OTT i gier z chwilą włączenia telewizora, niezależnie od tego, kto jest dostawcą tych usług. Pilot Samsung Smart Control umożliwia sterowanie urządzeniami podłączonymi do telewizora, takimi jak dekodery, przystawki OTT, sprzęt audio i konsole do gier.
W przyszłości pojawi się jeszcze więcej atrakcyjnych usług. TV PLUS, która rozpoczęła działalność w Korei we wrześniu 2015 roku, jest pierwszym na świecie dostawcą VOD z wirtualnymi kanałami. Dzięki tej usłudze użytkownicy mogą oglądać popularne programy VOD tak samo jak standardowe kanały telewizyjne. Samsung planuje globalne rozszerzenie tej usługi i uruchomienie TV PLUS w Azji Południowo-Wschodniej jeszcze w tym roku.
Firma pracuje także nad usługami telewizyjnymi umożliwiającymi łatwe udostępnianie treści rodzinie i znajomym. Samsung Smart View pozwala na przesyłanie zdjęć, muzyki i nagrań wideo z telefonu komórkowego lub komputera z systemem Windows na Smart TV jednym dotknięciem lub kliknięciem. W tym celu wystarczy pobrać aplikację Samsung Smart View na telefon lub komputer, a następnie połączyć dane urządzenie ze Smart TV poprzez sieć Wi-Fi.
Ewolucja w odpowiedzi na potrzeby użytkowników
Dotychczas rozwój Smart TV przebiegał pod kątem dostarczania widzom coraz szerszego wyboru treści i zwiększania wygody użytkowania. Dziś funkcje tych urządzeń znacznie się rozszerzyły, ponieważ oprócz dostarczania rozrywki telewizory mogą także sterować ważnymi systemami w domu użytkownika. Domy również stają się coraz inteligentniejsze, dlatego branża Smart TV postawiła na doskonalenie funkcji łączności w odbiornikach. Współczesny telewizor może z powodzeniem stać się centralnym panelem sterowania innymi urządzeniami w gospodarstwie domowym, zamkami w drzwiach, a nawet kranami w łazience.
Samsung Smart TV będą pracowały w oparciu o system operacyjny Tizen, charakteryzujący się wysoką kompatybilnością z innymi mobilnymi urządzeniami i sprzętami domowymi. Użytkownicy telewizorów SUHD z 2016 roku mogą na przykład sprawdzić, ile czasu pozostało do zakończenia prania lub co dzieje się w pokoju dziecka. Wystarczy nacisnąć przycisk na pilocie telewizora, aby stworzyć idealny klimat do oglądania filmu lub drzemki. Taki komfort wkrótce stanie się normą.