JAK ZROBIĆ KARIERĘ MUZYCZNĄ
Zoe Keating cztery razy była na szczycie listy przebojów iTunes
Muzycy, zwłaszcza ci, którzy zajmują się np. klasyką lub jazzem, mają minimalne szanse na zrobienie kariery. Próbować jednak trzeba!
Doradcami w tej dziedzinie są dziś trzy osoby. Każda reprezentuje trochę inną specjalizację, ale wszystkie są związane ze środowiskiem zawodowych muzyków.
Zoe Keating jest wiolonczelistką, której album „One Cello x 16: Natoma” czterokrotnie był numerem 1 na liście klasycznych bestselerów iTunes. Jej wpisy na twitter.com śledzi 1,6 mln obserwatorów. Czy zrobiła karierę? Niewątpliwie. Czy jej rady mają wartość? Bezcenną.
Michael Aczon to z kolei prawnik specjalizujący się w show-biznesie oraz menedżer talentów i wykładowca uniwersytecki specjalizujący się w przemyśle rozrywkowym. Czy ma coś do powiedzenia o sukcesie w świecie profesjonalnych? O, tak!
David Cutler zajmuje się muzyką jako multiinstrumentalista oraz profesor kompozycji na uniwersytecie Duquesne University i koordynator uczelnianego impresariatu. Czy ma wystarczające doświadczenie, by być konsultantem? Bezsprzecznie!
Zatem… Poniżej najcenniejsze rady trojga naszych doradców dla tych muzyków, którzy chcieliby zwiększyć swoją konkurencyjność i osiągnąć sukces.
1. Wyjdź ze swojego getta
Jeśli grasz na waltorni, nie szukaj dla siebie okazji tylko w orkiestrach i zespołach kameralnych. Może twojemu koledze, który ma zespół rockowy, spodoba się brzmienie tego instrumentu i wspólnie napiszecie numer z przebojowym motywem na waltornię?
2. Wykorzystaj internet
Wstawienie czegokolwiek na Youtube lub iTunes nic nie kosztuje, a znacznie zwiększa możliwości zaprezentowania się od jak najlepszej strony.
3. Buduj relacje i sieci znajomości
Zarówno w internecie, jak i tzw. realu. Utrzymuj dobre stosunki z publicznością i środowiskiem. Staraj się budować wizerunek, który będzie atrakcyjny także dla ludzi, którzy nigdy nie mieli do czynienia ani z tobą, ani z uprawianą przez ciebie muzyką.
4. Nie noś jednego kapelusza
Przygotuj się do tego, że czasami będziesz musiał nie tylko zagrać, ale także także zadbać o własną publicity, załatwić sobie sponsora, wyprodukować płytę i zorganizować trasę koncertową.
5. Pamiętaj, że najlepsze okazje są w telewizji, a nie w radio
Miliony kanałów, miliardy programów, a każdy potrzebuje oprawy muzycznej. Być może w ten sposób kariery nie zrobisz, ale będziesz miał z czego płacić rachunki.
6. Skończ kurs marketingu
To pozwoli ci uświadomić sobie ogromne możliwości rynkowe oraz znaczenie kreowania marki, którą – sorry – musisz być, żeby się przebić.
Na podst. „San Francisco Classical Voice”