Wielka dama polskiej pianistyki, laureatka II nagrody pierwszego powojennego konkursu chopinowskiego w Warszawie w 1949 roku, nauczycielka m.in. Włodka Pawlika i… ukochana Krzysztofa Komedy: Barbara Hesse-Bukowska. Pod szyldem Polskiego Radia Chopin ukazała się właśnie nowa płyta z nagraniami jednej z najbardziej zasłużonych dla powojennej polskiej tradycji pianistycznej artystek. Tego albumu na pewno nie można przegapić!
Właśnie ukazał się trzeci album płytowy Polskiego Radia Chopin z serii „From the Polish Radio Archives”. Tym razem, po legendarnym recitalu wawelskim Witolda Małcużyńskiego i chopinowsko-bachowsko-mozartowskich perełkach zaprezentowanych przez Mieczysława Horszowskiego, Polskie Radio Chopin poświęciło album kobiecie – Barbarze Hesse–Bukowskiej. Ta wybitna artystka, jedna z największych pianistek tamtych czasów – obok Haliny Czerny-Stefańskiej i Reginy Smendzianki – robiła znakomitą międzynarodową karierę: dokonała wielu nagrań dla prestiżowych wytwórni muzycznych, koncertowała w największych ośrodkach muzycznych świata, zdobywała nagrody, była jurorem konkursów pianistycznych w Leeds, Palm Beach, Sofii, Moskwie, Tajpej, Tokio, Pekinie, Bangkoku, Paryżu, Wilnie i Barcelonie. Była wybitnym pedagogiem, to u niej uczył się m.in. Włodek Pawlik, jedyny polski laureat nagrody Grammy w kategorii jazzu. Obecnie Hesse-Bukowska kojarzona jest najczęściej z muzyką Fryderyka Chopina, co bezpośrednio związane jest z jej wysoką nagrodą na Konkursie Chopinowskim zorganizowanym w 1949 roku. Niniejszy album uświadamia jednak, że artystka często i chętnie sięgała także po dzieła innych twórców.
– Na płycie znalazł się m.in. „Koncert fortepianowy” Maurycego Ravela, z owym cudownym walcem w części drugiej, w którego koncówce Ravel nieoczekiwanie nawiązuje do onirycznej kody Romansu z „Koncertu e-moll” Fryderyka Chopina. Poza tym oczywiście wybór nagrań chopinowskich – dwa opusy wczesnych mazurków (op. 6 i 7), które Hesse-Bukowska według wielu grała najpiękniej, a także dwa nokturny, dwa walce i „Polonez es-moll” – zapowiada album Marcin Gmys, szef Polskiego Radia Chopin. – Do tego proponujemy naprawdę brawurowe interpretacje „Arabeski” Schumanna, „Prząśniczki” Stanisława Moniuszki w transkrypcji Henryka Melcera-Szczawińskiego oraz – absolutny repertuarowy rarytas – „Chwilę snu okropnego” Karola Kurpińskiego, która przyśniła się kiedyś młodemu Chopinowi piszącemu jedną ze swoich wirtuozowskich etiud. Tego naprawdę nie można przegapić! – dodaje muzykolog.
Zamieszczone na płycie koncertowe i studyjne materiały sprawiają, że jest to wydawnictwo niezwykle atrakcyjne zarówno dla koneserów archiwalnych nagrań, jak i melomanów chcących dogłębniej poznać sylwetkę Barbary Hesse-Bukowskiej oraz historię pianistyki polskiej XX wieku.
TRACKLISTA
- Maurice Ravel Koncert G-dur na fortepian i orkiestrę:
Allegramente
Adagio assai
Presto
- Robert Schumann Arabeska C-dur o 18
- Fryderyk Chopin Polonez es-moll 26 No. 2
- Fryderyk Chopin Walc As-dur 42 ‘Grande Valse’
- Fryderyk Chopin Walc e-moll posth.
- Fryderyk Chopin 4 Mazurki 6:
Mazurek fis-moll op. 6 No. 1
Mazurek cis-moll op. 6 No. 2
Mazurek E-dur op. 6 No. 3
Mazurek es-moll op. 6 No. 4
- Fryderyk Chopin 5 Mazurków 7:
Mazurek B-dur op. 7 No. 1
Mazurek a-moll op. 7 No. 2
Mazurek f-moll op. 7 No. 3
Mazurek As-dur op. 7 No. 4
Mazurek C-dur op. 7 No. 5
- Fryderyk Chopin Nokturn b-moll 9 No. 1
- Fryderyk Chopin Nokturn g-moll 15 No. 3
- Karol Kurpiński Fantazja „Chwila snu okropnego”
- Stanisław Moniuszko (transkrypcja: Henryk Melcer-Szczawiński) Prząśniczka
Album „Retrospective” Barbary Hesse Bukowskiej do kupienia TUTAJ
Przypominamy także o cotygodniowych serwisach kulturalnych z zapowiedziami najciekawszych propozycji Polskiego Radia Chopin w każdą środę na Facebooku i stronie programu.
Polskiego Radia Chopin można słuchać dzięki odbiornikom z technologią DAB+, na stronie internetowej, na Facebooku oraz w urządzeniach mobilnych z systemem iOS oraz Android przez nową aplikację Polskie Radio.