MUSIC AT THE HABSBURG COURT
Rating
Total
Jeżeli planujesz jakiś rujnujący upgrade swojego systemu audio, to mogą być np. kable z palladu zawierające domieszkę meteorytu tunguskiego lub rozpraszacze wirów elektromagnetycznych poddane hartowaniu promieniowaniem kosmicznym na MSK, ale brakuje ci ostatecznego argumentu, weź tę płytę i idź do swojego ulubionego dilera hi-fi. Włóż ją do odtwarzacza i posłuchaj od początku do końca. Poczujesz euforię jak po zażyciu miseczki inhibitorów wychwytu zwrotnego dopaminy i noradrenaliny. Wpadniesz w stan, w którym kupisz nie tylko kable tunguskie i rozpraszacze wirów, ale także gongi przeciwfazowe, czepki antyrezonansowe i anteny przeciwzakłóceniowe z chińskich stacji radiolokacyjnych.
Album „Music at the Habsburg Court” został nagrany przez Cappella Gabetta, zespół barokowy założony przez wybitną wiolonczelistkę Sol Gabettę oraz jej grającego na skrzypcach brata Andresa, który pełni funkcję koncertmistrza. Album zawiera muzykę z końca XVII i pierwszej połowy XVIII wieku, którą można było usłyszeć na dworze cesarza Karola VI Habsburga, wykazującego nieprzeciętne zamiłowanie do muzyki oraz posiadającego kwalifikacje kompozytorskie i wykonawcze, jako że jego nauczycielem był niejaki Johann Joseph Fux.
Kapela skupiła się na utworach, w których pierwszoplanowa rola przypadła skrzypcom. Pochodzą one z okresu, kiedy na popularności zyskiwała twórczość kompozytorów włoskich, stąd w programie płyty koncert Antonio Vivaldiego i sonaty Angelo Ragazziego, ale także koncerty dwóch mało znanych kompozytorów austriackich – Josepha Umstatta i Josepha Ferdinanda Timmera – którzy swoimi, powiedzmy to szczerze, umiarkowanymi talentami pisali ku czci swojego pana. Słucha się tego wszystkiego jednak wyśmienicie, bo to jednak rozrywka na najwyższym poziomie – może bez ambicji, jednak również bez pretensji, ucieszna, dworska, lekko kokieteryjna i nie pozbawiona inwencji. Cappella Gabetta wypada w tym repertuarze rewelacyjnie. Idealne frazowanie, bezbłędna artykulacja, dobre tempa i lekkie, a przy tym szlachetne i dojrzałe brzmienie.
Płyta wydana przez wytwórnię Deutsche Harmonia Mundi to mistrzowskie osiągnięcie ekipy realizacyjnej kierowanej przez 47-letnią profesor Dagmarę Birwe. To jedna z najlepszych specjalistek w branży fonograficznej. Na swoim koncie ma niezliczoną ilość niezwykle udanych nagrań. Współpracowała między innymi z Anną Sophie Mutter przy albumach z koncertami i sonatami Mozarta, rejestrowała recitale Anny Netrebko i – co jest chyba największą rekomendacją – była inżynierem dźwięku podczas utrwalania przez Krystiana Zimermana koncertów Chopina z Polską Orkiestrą Festiwalową oraz koncertów Rachmaninowa z Bostończykami pod Seiji Ozawą.
Od lat jest bardzo blisko związana także z Sol Gabettą, nic dziwnego więc, że wspólnie realizują płyty starannie przemyślane i technicznie perfekcyjne. „Music at the Habsburg Court” została nagrana w centrum kulturalnym Les Dominicains, mieszczącym się w dawnym klasztorze dominikańskim w miejscowości Guebwiller we francuskiej Alzacji. To idealny wybór dla tego rodzaju projektów. Dzięki temu powstała płyta o wybitnych właściwościach dźwiękowych, do których należy zaliczyć niezwykłą czystość, pełnię brzmienia, nośność, przestrzenność oraz spójność i żywość. Stawiamy ją z najwyższym przekonaniem na półce z naszymi referencyjnymi albumami.