Miejsce to stanie się integralną częścią otwartej w ubiegłym roku Barenboim-Said Akademie, gdzie studiować będzie 90 muzyków z Bliskiego Wschodu. Daniel Barenboim, sławny dyrygent i pianista, chce poprzez tego rodzaju przedsięwzięcia łagodzić waśnie i podziały między państwami i narodami zamieszkującymi ten wyjątkowo zapalny region świata.
Pierre Boulez Saal, tak jak cała uczelnia, zlokalizowana jest w dawnym budynku Staatsoper Unter den Linden (Berlin State Opera) przy Französischer Straße, który został zaprojektowany przez Richarda Paulicka i wzniesiony w latach 1951-1955.
Autorem nowego audytorium jest Frank Gehry, jeden z największych współczesnych architektów, który zrezygnował z honorarium za swoją pracę. Podobną szlachetnością wykazał się Yasuhisa Toyota, wybitny 64-letni japoński inżynier akustyk, specjalizujący się w strojeniu sal koncertowych. Był odpowiedzialny za brzmienie m.in. Elbphilharmonie, Disney Concert Hall w Los Angeles, Suntory Hall w Tokyo, nową adaptację Sydney Opera House, Mariinsky Theatre Concert Hall w Petersburgu i New World Center in Miami.
Widownia jest obliczona na 620 miejsc. Powierzchnia pomieszczenia wynosi 850 metrów kwadratowych. Jest ono przeznaczone do wykonywania muzyki kameralnej. W ramach tego projektu powstanie także m.in. 21 pokojów do prób, biblioteka, kawiarnia i biura zajmujące w sumie 6500 metrów kwadratowych. Corocznie w Pierre Boulez Saal odbywać się będzie ok. 100 koncertów obejmujących klasyczny repertuar XIX i XX wieku, a także współczesny, ze szczególnych uwzględnieniem muzyki tworzonej na Bliskim Wschodzie.
Projekt w momencie jego zatwierdzania opiewał na 30 mln euro, z których 20 zadeklarował niemiecki rząd federalny. Inauguracja zaplanowana jest na marzec 2017 roku.