PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumował popularność medialną najważniejszych festiwali muzycznych. Ten rok zdecydowanie należał do dwóch wydarzeń: Woodstocku i Openera. Na temat pierwszego od początku roku opublikowano blisko 16,5 tys. informacji, o drugim – 12,9 tys.
Pierwsza dziesiątka zestawienia pokazuje spore rozbieżności w medialności analizowanych wydarzeń. W podsumowaniu ilościowym publikacji znajdujący się na trzeciej pozycji Orange Music Festival dzieli od poprzednika dwukrotna różnica (6,3 tys.). Nieco mniej publikacji odnotowano o Audioriver (5,2 tys.) i OFF Festival (4,1 tys.). Na szóstej pozycji znalazł się Tauron Nowa Muzyka (2 tys. informacji), a za nim Jarocin Festival z wynikiem 1,7 tys. materiałów.
– Analitycy zweryfikowali publikacje na temat zarówno tych festiwali, które przyciągają dziesiątki tysięcy uczestników, jak i tych trafiających w wysublimowane gusta entuzjastów niszowych gatunków muzyki. Szczegółowa analiza liczby publikacji i ich treści pozwala określić pozycję danej imprezy na coraz większym rynku festiwalowym w Polsce. Wobec stale rosnącej oferty imprez muzycznych, organizatorzy dokładają starań, aby zdobyć jak największą publiczność. Jak pokazuje raport, rezultaty działań marketingowych bywają różne. Liczba artystów, długość trwania czy wysoka frekwencja nie zawsze przekładają się na zainteresowanie mediów – komentuje Hubert Grupa – dziennikarz magazynu muzycznego „Brand New Anthem”.
Największy udział w przekazie ogółem i na temat poszczególnych festiwali miały źródła internetowe. Dobrze radziły sobie w tym obszarze Unsound, FreeForm czy Selector. W przypadku Castle Party internet okazał się jedynym medium, które informowało o wydarzeniu. Prasa dla większości imprez była drugim źródłem, z wyjątkiem Orange Music Festival i Life Festiwal Oświęcim, o których częściej można było usłyszeć w radiu.
– Raport przedstawia ważną rolę nowych źródeł informacji, zwłaszcza działających w obszarze internetu. Organizatorzy festiwali coraz większą uwagę zwracają na środki przekazu, które precyzyjnie trafiają do odbiorcy mogącego stać się potencjalnym uczestnikiem imprezy. Nowe media okazują się posiadać ogromny potencjał marketingowy, dający efektywniejsze rezultaty działań niż media tradycyjne – dodaje Hubert Grupa.
Dla zdecydowanej większości najbardziej medialnymi miesiącami były te, w których odbywała się impreza. Najwyraźniej widać to w przypadku zwycięzcy rankingu, Festiwalu Woodstock, który w sierpniu 2014 roku odnotował 4,8 tys. publikacji, a w miesiącu poprzedzającym wydarzenie – 3,6 tys. O Woodstock media wspominały często również w styczniu (1,9 tys.), przywołując nazwę w kontekście Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i organizatora obu imprez – Jerzego Owsiaka.
W pierwszej dziesiątce na największe wsparcie mediów regionalnych mogły liczyć Jarocin Festival (72 proc. przekazu), Tauron Nowa Muzyka (54 proc.), Audioriver (64 proc.) i Woodstock (60 proc.). W źródłach ogólnopolskich najbardziej widoczny był FreeForm (67 proc. przekazu).