RYNEK SŁUCHAWEK: DOBRA KONIUNKTURA, OLBRZYMIE WZROSTY, ŚWIETNE PROGNOZY

RYNEK SŁUCHAWEK: DOBRA KONIUNKTURA, OLBRZYMIE WZROSTY, ŚWIETNE PROGNOZY
Światowy rynek słuchawek przeżywa okres bujnej koniunktury, do czego przyczynia się m.in. popularność smartfonów i tabletów oraz serwisów streamingowych. W niektórych krajach w ciągu następnej dekady wzrosty będą zbliżały się nawet do 10 procent rocznie

W 2016 roku popyt na słuchawki osiągnie poziom 336 mln egzemplarzy, a przychody wyniosą 13 mld dolarów. Sprzedaż tych urządzeń w 2015 roku szacowana jest na 324 mln sztuk – wynika z najnowszego raportu „Earphone and Headphone Market: Global Industry Analysis and Opportunity Assessment, 2015-2025” przygotowanego przez firmę Future Market Insights (FMI).

Globalny rynek słuchawek składa się z segmentu słuchawek osobistych, gamingowych, medialno-rozrywkowych, korporacyjnych i sportowych. Największe obroty notuje się na rynku słuchawek osobistych – w 2014 roku wyniosły one 4,32 mld dolarów. W 2016 roku – jak przewiduje FMI – sprzedaż wzrośnie do 5 mld.

Słuchawki przewodowe stanowią dzisiaj 68 proc. obrotów. Przyszłość należy jednak do modeli bezprzewodowych wykorzystujących technologie Wi-Fi, Infrared (IR), SKAA i Bluetooth.

Główne czynniki światowego wzrostu obrotów to dynamiczny wzrost sprzedaży smartfonów i tabletów w regionie Azji i Pacyfiku oraz coraz większa popularność serwisów streamingowych.

Duże zapotrzebowanie na słuchawki wykazuje sektor korporacyjny, zwłaszcza sektor przemysłu call centre. W ubiegłym roku wygenerował on obroty na poziomie 3,46 mld dolarów. Przewiduje się, że do 2020 roku średnia roczna stopa wzrostu na tym rynku będzie wynosiła powyżej 5 procent.

Źródłem rozwoju w tym segmencie słuchawek jest przede wszystkim rosnącą popularność telefonii internetowej, a także stała ekspansja centrów obsługi telefonicznej.

Podstawowe kanały sprzedaży słuchawek to sklepy wielobranżowe, specjalistyczne magazyny oraz e-commerce.

Markety wielobranżowe to najpopularniejszy obecnie kanał sprzedaży. Za nim plasuje się sprzedaż w sklepach specjalistycznych oraz internetowych. Z 313 mln sztuk słuchawek sprzedanych w w 2014 roku blisko 117 mln sprzedanych zostało w sklepach wielobranżowych. W 2016 roku udział tego kanału ma wzrosnąć do 125,3 mln egzemplarzy.

Analitycy przewidują, że w latach 2015-2025 najlepiej rozwijającą się formą sprzedaży będzie sprzedaż online. Przyczyni się do tego powszechność handlu internetowego oraz oferowane przez sklepy sieciowe atrakcyjne ceny. W 2025 roku stanie się on drugim pod względem obrotów kanałem sprzedaży.

rynek słuchawkowy - atrakcyjnosc

W 2025 roku rynek Azji i Pacyfiku będzie skupiał połowę obrotów  segmencie słuchawkowym.

Już w tej chwili – nie wliczając Japonii – jest on największym rynkiem na świecie. W 2014 r. koncentrowało się tam 41,3 proc. globalnego handlu słuchawkami. W 2025 roku jego udział w światowej strukturze zwiększy się do 48 proc. Rynek Ameryki Północnej to obecnie 18 proc. sprzedaży. Za nim plasuje się rynek zachodnioeuropejski.

Na rynku APEJ (Asia Pacific Excluding Japan) w ubiegłym roku sprzedano 185,8 mln słuchawek. W przyszłym liczba ta osiągnie poziom 202,4 mln egz. Sprzedaż w tej części świata jest mocno uzależniona od Chin, które w 2014 roku wygenerowały blisko 60 proc. obrotów w całym regionie. Prognozuje się, że w 2016 r. w Chinach popyt na słuchawki będzie wynosił 122,5 mln.

Drugim największym rynkiem APEJ jest Korea Południowa, w której w 2014 roku sprzedało się 194,4 mln słuchawek. W ciągu następnej dekady roczna stopa wzrostu będzie oscylować wokół 9 procent.

Podobnie jak na całym świecie, również w rejonie azjatycko-pacyficznym najpopularniejszym kanałem sprzedaży słuchawek są magazyny wielobranżowe, które w zeszłym roku przyniosły 2,15 mld dolarów dochodu. W przyszłym roku będzie to suma 2,48 mld dolarów.

APEJ przeżywa okres dobrej koniunktury gospodarczej, a wielkie rynki, takie jak Chiny i Indie, tworzą ogromne zapotrzebowanie na elektronikę użytkową. Rynek słuchawkowy korzysta na tym trendzie, który – jak się przewiduje – będzie miał w przyszłości mocno wzrostową tendencję.

Na światowym rynku słuchawkowym najważniejszymi graczami są takie firmy, jak: JVC, Sony, Bose, Sennheiser, Plantronics, Beats (Apple Inc.), GN Netcom A/S (Jabra), Harman International, Philips i Audio-Technica.

Kategorie: NOWOŚCI

Skomentuj