Wydział Muzyczny UC San Diego został założony w 1966 roku przez Willa Ogdona i Roberta Ericksona. Od początku ma opinię ośrodka o bardzo otwartym charakterze, zachęcającego swoich studentów i wykładowców do nowatorstwa, eksperymentów i szukania własnej drogi. Swoimi doświadczeniami dzielili się tam m.in. Arditti Quartet, John Cage, Percussion Group Cincinnati, Helmut Lachenmann, Toru Takemitsu i Iannis Xenakis. Uczelnia kształci zarówno wykonawców, jak i kompozytorów. Ich dorobek jest prezentowany w cyklicznym wydawnictwie Sound Check. Do tej pory wyszło 6 odcinków, z czego 5 zostało udostępnionych w portalu Bandcamp. Można je pobrać – zupełnie legalnie i całkiem za darmo – m.in. w formatach WAV i FLAC. To niesłychanie różnorodny materiał, a przy tym świetnie nagrany. Należy go traktować jak wyjątkowe kompendium współczesnej muzyki poważnej i awangardowej. W zestawieniu znajdują się utwory takich asów, jak John Cage, Gyorgy Ligeti, George Crumb czy Edgard Varese, ponadto szeroko jest zaprezentowana twórczość absolwentów kompozycji UC San Diego. Pochodzą stamtąd liczni laureaci nagród Pulitzera, Guggenheima, MacArthura i Grawemeyer, a sekcja Computer Music, dysponująca najnowocześniejszym sprzętem i oprogramowaniem, ma renomę jednej z najciekawszych na świecie. Na pięciu płytach znajduje się mnóstwo bardzo rzadkich i praktycznie niewykonywanych utworów, co powinno zachęcić od ich wysłuchania poszukiwaczy przygód, eksploratorów, trendseterów i koneserów współczesności. Ale proszę się nie bać. Prócz mocnych rzeczy, które mogą złamać przeciętnego odbiorcę Bacha i Czajkowskiego są również historie stosunkowo łatwe. Na przykład kilka numerów Anny Thorvaldsdottir, popularnej islandzkiej artystki, która po ukończeniu UC San Diego nagrywała m.in. dla Deutsche Grammophon, a w 2012 otrzymała prestiżową Nordic Council Music Prize. Wszystkie płyty dostępne są tutaj.