TV TRENDY

TV TRENDY
Rynek telewizorów: trendy i perspektywy.

Rynek telewizorów ulega ciągłym zmianom. Nowe technologie, nowe standardy oraz nowe możliwości w zakresie konsumpcji treści rozwijają się bardzo dynamicznie. Firma Samsung zaprosiła przedstawicieli mediów do dyskusji nad najważniejszymi trendami i perspektywami dla globalnego rynku telewizorów, a także do wymiany poglądów na temat kierunków działalności przedsiębiorstwa.

Podczas spotkania, które odbyło się w Seulu, omawiano między innymi kwestię rosnącego zapotrzebowania na wielkoekranowe telewizory UHD oraz niedogodności, na które dziś skarżą się użytkownicy sprzętu.

Popyt na wielkoekranowe telewizory UHD

Według pracowni badań rynku GfK i NPD, w okresie od stycznia do sierpnia 2017 roku ponad 40 procent przychodów ze sprzedaży telewizorów na świecie przypadało na odbiorniki wielkoekranowe o przekątnej ekranu powyżej 55 cali. W Ameryce Północnej duże telewizory z ekranami większymi niż 55 i 60 cali stanowiły odpowiednio 60 i 30 procent sprzedaży.

Jeżeli chodzi o rozdzielczość, widać przejście od standardu Full HD do Ultra HD. Od stycznia do sierpnia bieżącego roku, zgodnie z danymi zebranymi przez GfK i NPD, na telewizory UHD przypadało ponad 50 procent przychodów ze sprzedaży na globalnym rynku telewizorów, przy czym w Ameryce Północnej, Europie i Korei odsetek ten był nawet większy i wyniósł od 60 do 70 procent.

Według GfK i NPD, między styczniem a sierpniem 2017 roku Samsung zajmował pierwszą pozycję na rynku. Na markę tę przypadało 34 procent globalnych przychodów ze sprzedaży telewizorów — to więcej niż udziały drugiego i trzeciego producenta w rankingu łącznie. Firma odnotowała także 42‑procentowy udział w rynku dużych telewizorów (60 cali i większych) oraz 38‑procentowy udział w rynku telewizorów UHD. Samsung był również liderem w poszczególnych kategoriach cenowych: 44 procent udziału w segmencie telewizorów kosztujących powyżej 1500 USD i 37 procent w przypadku telewizorów w cenie od 2500 USD wzwyż.

Potrzebne telewizory łatwiejsze w obsłudze

Użytkownicy nadal mają spore oczekiwania w zakresie łatwości obsługi telewizorów. Aby poznać i doprecyzować potrzeby klientów, firma Samsung przeprowadziła niedawno badania na rynkach amerykańskim i niemieckim. W każdym z tych krajów zebrano opinię ponad 1000 konsumentów, którzy zamierzali kupić nowy telewizor. Okazało się, że 23 procent respondentów w USA i 15 procent w Niemczech jako pierwszą niedogodność wskazało „skomplikowane połączenia kablowe”. Ankietowani skarżyli się też na trudności z podłączaniem zewnętrznych urządzeń do telewizora, niewygodne wpisywanie danych na ekranie oraz uciążliwą nawigację w menu urządzeń typu Smart TV.

W zgodzie z globalnymi trendami

Uwzględniając panujące trendy oraz potrzeby klientów wynikające z prowadzonych badań, Samsung zamierza wzmocnić swoją wiodącą pozycję na globalnym rynku telewizorów.

Strategia firmy Samsung zakłada oferowanie klientom najszerszego asortymentu telewizorów wielkoekranowych, w tym odbiorników QLED oraz telewizorów UHD klasy Premium z ekranami o przekątnej 65, 75, 82 i 88 cali, a także ekranów zakrzywionych i płaskich.

Pozytywne recenzje zbierają również telewizyjne akcesoria Samsung. Przykładem może być Invisible Connection, czyli jeden, niemal niewidoczny przewód optyczny łączący telewizor z modułem One Connect, do którego podłączane są urządzenia zewnętrzne, np. dekodery, odtwarzacze czy konsole. W codziennej obsłudze pomocne są także takie rozwiązania, jak automatyczne wykrywanie źródła czy pilot Smart Control, który umożliwia sterowanie wieloma urządzeniami podłączonymi do telewizora.

Polskie realia

Badania konsumenckie* z pierwszych dziesięciu miesięcy 2017 roku wskazują na to, że Polacy w tym zakresie od lat nie zmieniają swoich preferencji. Samsung w kategorii telewizorów wypada bardzo pozytywnie – wskaźniki wizerunkowe w Polsce znacznie przewyższają wskazania dla pozostałych marek. Aż 61% osób z grupy badanej przez Kantar Millward Brown wskazało Samsunga jako markę oferującą najnowsze technologie i innowacyjne funkcje w telewizorach, podczas gdy w przypadku pozostałych producentów wynik wynosił średnio 30%. Samsung był także dwa razy częściej wskazywany jako marka telewizorów wyróżniająca się stylem i designem (50% – Samsung vs 25% – wynik uśredniony)*.

Telewizory Samsung cieszą się także ponadprzeciętnie dużym zaufaniem Polaków – markę wskazało 56% badanych, podczas gdy średni wynik marek konkurencyjnych wyniósł 25%*.

Polacy wybierają także coraz częściej telewizory z ekranami o większej przekątnej. O ile w 2013 roku telewizory 55 cali i większe stanowiły w Polsce ilościowo 3% rynku, to w 2017 r. już 17%**.

Telewizory o rozmiarach 32 cale były jednymi z najpopularniejszych dotąd rozmiarów, ale wyraźnie widzimy zainteresowanie coraz większymi ekranami. Przekątne 40–44 cale stanowią już ilościowo prawie taką samą wartość, a coraz częściej decydujemy się na modele UHD (4K) Smart TV o przekątnej 50 cali i większej, które wykorzystują najbardziej zaawansowane technologie, takie jak Quantum Dot – mówi Maciej Konieczny, Dyrektor TV/AV w Samsung Electronics Polska. W okresie styczeń – październik 2017 roku sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu powyżej 60 cali wzrosła ilościowo o 78% w stosunku do analogicznego okresu w 2016 roku**.

Samsung stale rozwija ofertę telewizorów z dużym ekranem. Niedawno firma wprowadziła do sprzedaży w Polsce 82-calowy telewizor UHD, a w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, w ofercie są modele o wielkości 49, 50, 55, 65 i 75 cali. W sprzedaży są także telewizory z nowej serii QLED TV o wielkości od 49 do 75 cali. Z kolei w listopadzie na polski rynek wszedł 88-calowy model Q9F z technologią Quantum Dot.

Obecnie w przypadku telewizorów o przekątnej ekranu 60” i większych Samsung Polska w okresie styczeń – październik ma wartościowo 50,9% udziałów w rynku oraz 38,7% w rynku telewizorów UHD bez względu na przekątną ekranu. W tym samym okresie w przypadku telewizorów w cenie powyżej 5000 PLN (1500 USD) Samsung zdobył wartościowo 42,6% rynku, a dla urządzeń w cenie powyżej 9000 PLN (2500 USD) – ten udział wynosi 38,1%**.

Jednocześnie maleje zainteresowanie telewizorami Full HD spowodowane stale rosnącą ofertą telewizorów Ultra High Definition (4K), które tak jak seria QLED TV zapewniają doskonałą jakość obrazu. Nie bez wpływu pozostaje też stale rosnąca liczba serwisów VOD oferujących filmy i seriale w rozdzielczości Ultra High Definition oraz filmów na nośnikach Blu-Ray UHD. Obecnie w ofercie firmy Samsung znajduje się 14 modeli telewizorów Full HD na ponad 92 dostępnych w szerokiej sprzedaży.

Soundbary zamiast kina domowego

Globalne i polskie dane rynkowe wskazują, że soundbary z powodzeniem zastępują kina domowe. W 2017 roku w naszym kraju nabywców znajdzie ponad 100 000 soundbarów, a wzrost wartościowy sprzedaży w okresie styczeń – październik w stosunku do 2016 roku wynosi 30%**.

Soundary skutecznie zajmują miejsce zestawów kina domowego dzięki takim zaletom, jak coraz lepsza jakość dźwięku, bezprzewodowość, łatwa współpraca z urządzeniami mobilnymi oraz design dopasowany do współczesnych trendów w projektowaniu wnętrz i urządzeń technologicznych.

W ofercie firmy Samsung znajduje się obecnie 14 modeli soundbarów, w tym flagowy model HW-K950 z technologią Atmos, a także innowacyjne modele z technologią Sound+ (z wbudowanym subwooferem). Kolejnym istotnym wyróżnikiem jest możliwość obsługi telewizora i soundbara jednym pilotem Smart Control.

Soundbary najczęściej kupujemy w tradycyjnych sklepach (89,3%), zakupy online stanowią 10,7%**.

* Badania przeprowadziła firma Kantar Millward Brown między sierpniem a październikiem 2017 roku.

** W oparciu o dane firmy badawczej GfK Polonia.

Kategorie: AUDIO-VIDEO, NOWOŚCI

Skomentuj