Drugie miejsce zajął Kanadyjczyk Charles Richard-Hamelin. Za nim uplasowała się Amerykanka Kate Liu. Następne miejsca zajęli: Eric Lu z USA, Tony Yang z Kanady i Dmitry Shishkin z Rosji. Polak Szymon Nehring poza oficjalną klasyfikacją.
Wyniki Finału XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego:
· Nagroda I Złoty Medal, fundowana przez Prezydenta RP – Seong-Jin Cho na fortepianie marki Steinway & Sons,
· Nagroda II Srebrny Medal, od Marszałka Sejmu RP – Charles Richard-Hamelin na fortepianie Yamaha,
· Nagroda III Brązowy Medal, ufundowana przez Prezesa Rady Ministrów – Kate Liu, fortepian Steinway,
· Nagroda IV, fundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Eric Lu, fortepian Steinway,
· Nagroda V, fundowana przez Prezydent m.st. Warszawy – Yike Tony Yang, fortepian Yamaha,
· Nagroda VI, fundowana przez Wojewodę Mazowieckiego – Dmitry Shishkin, fortepian Yamaha,
· Nagroda za najlepsze wykonanie Poloneza – Seong-Jin Cho, fortepian Steinway,
· Nagroda za najlepsze wykonanie mazurków – Kate Liu, fortepian Steinway,
· Nagroda za najlepsze wykonanie sonaty – Charles Richard-Hamelin, fortepian Yamaha,
· Nagroda za najlepsze wykonanie koncertów – nagroda nie została przyznana.
Dla sześciorga najwyżej ocenionych uczestników finału przewidziano następujące nagrody główne:
· I nagroda: 30 000 € i złoty medal
· II nagroda: 25 000 € i srebrny medal
· III nagroda: 20 000 € i brązowy medal
· IV nagroda: 15 000 €
· V nagroda: 10 000 €
· VI nagroda: 7 000 €
Seong-Jin Cho urodził się 28 maja 1994 r. w Seulu, studiuje w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Michela Beroffa. Jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Moskwie (2008) i konkursu pianistycznego w Hamamatsu (2009, Japonia). Zdobył także III nagrodę w Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Rosji (2011) oraz im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2014). Koncertował z orkiestrami Teatru Maryjskiego (dyr. Valery Gergiev), Filharmonii Praskiej, Monachijskiej (dyr. Lorin Maazel), Seulu (dyr. Myung-Whun Chung), Filharmonii Uralu (dyr. Dmitry Liss), Berlińską Orkiestrą Radiową (dyr. Marek Janowski), Rosyjską Orkiestrą Narodową (dyr. Mikhail Pletnev), Orkiestrą Symfoniczną Bazylei (dyr. M. Pletnev), Tokijską Orkiestrą Symfoniczną, Radio France. Odbył tournées po Japonii, Niemczech, Francji, Rosji, Polsce, Izraelu, Chinach i USA. Wystąpił m.in. z recitalami w Operze Tokijskiej, w Osace, Konserwatorium Moskiewskim i Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Uczestniczył w licznych europejskich festiwalach, m.in. w Petersburgu, Moskwie, Nowym Jorku, Castleton, Dusznikach-Zdroju oraz Krakowie. Jako kameralista został zaproszony do współpracy przez wybitną skrzypaczkę, Kyung Wha Chung.
XVII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski przejdzie do historii zwłaszcza za sprawą wyjątkowych talentów uczestników i zaskakujących zwrotów akcji. Krytycy są zgodni, że tak wyrównanego i wysokiego poziomu uczestnicy nie prezentowali jeszcze nigdy w historii. Pianiści typowani od początku jako pewni finaliści odpadali na poszczególnych etapach, zaś niedostrzegani wcześniej artyści zaskakiwali niezwykłymi interpretacjami. Z konkursem, ku zaskoczeniu wielu, jeszcze przed finałem pożegnali się reprezentanci Włoch Michelle Candotti (Yamaha), od początku uważana za pewną pretendentkę do finału oraz Luigi Carroccia (Yamaha), który dla wielu był jedynym „chopinistą” wśród uczestników. Ich brzmienie nie przekonało jednak jury. Część finalistów, była za to na tyle zaskoczona awansem, że przyznawali się, że nie przygotowali koncertu wymaganego na ostatnim etapie rywalizacji. Reprezentanci USA w ostatnim starciu zdecydowali się zaś na zmianę instrumentu na fortepian Steinway & Sons – znany z mocniejszego brzmienia, które jest lepiej słyszalne, gdy pianiście towarzyszy orkiestra symfoniczna. Niezwykle autorskim podejściem do dzieł Chopina zaskakiwał Łotysz Georgijs Osokins, który krytyków i publiczność podzielił na dwoje – jedni go ubóstwiali innych zniesmaczało jego dekonstrukcyjne podejście. Niezwykle elegancko, wręcz podręcznikowo grała Amy Kobayashi, młodość i świeżość słychać było także w występach Szymona Nehringa i Erica Lu. Romantycznym delikatnym brzmieniem zachwycał także Charles Richard-Hamelin. Pewny siebie był Dimitry Shishkin. Z pośród 14 reprezentantów Polski jedynie Szymon Nehring wszedł do ścisłego finału. Jego gra zachwycała stonowaniem i doskonałym zrozumieniem dzieł Chopina – to właśnie w jego interpretacjach najlepiej słychać było krakowiaki, mazurki i motywy ludowe.
Koncerty Laureatów odbywać się będą 21 i 22 października. Podczas drugiego z nich zostaną wręczone nagrody poza regulaminowe, a wśród nich te dla najmłodszego finalisty, najwyżej ocenionego uczestnika niezakwalifikowanego do finału, dla najlepszego reprezentanta Polski niezakwalifikowanego do finału, dla najwyżej ocenionego w II. etapie konkursu reprezentanta Polski, za najlepsze wykonanie poloneza oraz mazurków. Są to nie tylko nagrody pieniężne ale także zaproszenia na koncerty i trasy koncertowe.
mat.: NIFC