SONO PERFECT MARZEC 2011

SONO PERFECT MARZEC 2011
Wybitne interpretacje, niezapomniane kreacje, popisowe realizacje. Płyty, które nie mają słabych punktów

Mamy swoje lata, ciągle jednak nie możemy pogodzić się z prostym faktem, że byle partyjny baran lub telewizyjny ciul zawsze będą mieli pierwszeństwo na okładkach gazet przed artystami, którzy może nie potrafią mędrkować, posiadają za to dar przenoszenia w regiony, gdzie zazwyczaj człowiek ląduje po trzech… skrętach. Taki talent przejawiają niewątpliwie członkowie dwóch polskich tercetów jazzowych – ich nowe płyty wzbudzają w nas cichą euforię, stanowczą zadumę i piekielną satysfakcję. To są artefakty nie występujące np. podczas rozmowy tzw. zbankrutowanych rokmenów z premierem, który powinien kiedyś przetrawić sobie myśl Maggie Thatcher, że nie ma sensu być politykiem bez zamiaru robienia rzeczy wielkich. Ale… Nie nasz cyrk, nie nasze małpy.

Czas na zaprezentowanie najlepszych płyt ostatniego czasu!

Carl Philipp Emanuel Bach cieszył się za życia nieporównanie większą sławą niż jego ojciec Jan Sebastian, historia azali przywróciła właściwą ocenę twórczości jednego i drugiego. Byłoby jednak wielką stratą nie zauważać jego dzieł! Są to kompozycje cokolwiek afektowane, wielce manieryczne, ale jakżeż często radosne i dowcipne! I dla tych doznań warto sięgnąć po ten dwupłytowy album z koncertami klawesynowymi, nagranymi w berlińskim studio Teldexu. Klawesyn jest wyjątkowo trudnym instrumentem do rejestracji, w tym przypadku jednak brzmi lekko, perliście, słonecznie i nie ma nic wspólnego z krążkami, gdzie można pomylić go z młockarnią.

CPE Bach, Sei Concerti Pei Il Cembalo Concertato WQ 43, Freiburger Barockorchester, Petra Muellejans, Andreas Steier, Harmonia Mundi, 2CD

Album, który wprowadził nas w konfuzję. Dlaczego? Ano dlatego, że za wzorcową interpretację Koncertów Brandenburskich zawsze uważaliśmy interpretację Jordi Savalla. Teraz już sami nie wiemy, na co postawić. Claudio Abbado, który przecież nigdy nie uchodził za specjalistę od muzyki baroku, w 2007 r. wystąpił w Teatro Municipale Ramolo Valli z Mozart Orchestra (pierwszym skrzypkiem był Giuliano Carmignola, a za klawesynem zasiadł Ottavio Dantone) i pozwolił swoim włoskim ziomkom zagrać zgodnie z temperamentem. Na tym polega tutaj wielkość dyrygenta – oddał się żywiołowi razem z muzykami. Jan Sebastian, który nienawidził wolnych temp, byłby wniebowzięty! Ciągle jednak wahamy się – Savall czy Abbado?
JS Bach, Brandenburg Concertos 1-6, Claudio Abbado, Orchestra Mozart, Giulio Carmignola, Deutsche Grammophon, 2CD

Nie ma żadnych wątpliwości, że liderem jest tutaj pianista Marcin Wasilewski. To świetny zawodnik, który potrafi tworzyć przebojowe numery, my chcielibyśmy jednak usłyszeć wreszcie, że jego znakomici przyjaciele to więcej niż tło. Wyjątkowa płyta z wieloma genialnymi momentami lidera, której tylko odrobinę brakuje do arcymistrzostwa największych twórców tego gatunku. Gdyby przyjaciele Marcina mieli szansę pokazać pełnię swoich możliwości, nie mielibyśmy do tej płyty żadnych uwag.
ECM, Marcin Wasilewski Trio, Faithful

Piąta płyta tria RGG przejdzie do kanonu polskiego jazzu, a jeśli los pozwoli stanie się także światowym standardem i globalnym bestsellerem. Spośród 13 kompozycji aż 10 to kompozycje własne, które urzekają aranżacyjną elokwencją, głęboką inteligencją, finezją detali oraz – co jest być może wartością staroświecką, ale genetycznie naturalną – melodyczną inwencją. Zdumiewająca wyobraźnia, imponująca kontrola nad emocjami, nadprzyrodzona komunikacja między muzykami, aluzje, których RGG nie tłumaczy w dziesięciominutowych eksplikacjach… Nie znajdujemy w ostatniej dekadzie albumu, który lepiej by oddawał sens uprawiania jazzu! Brzmienie płyty – superaudiofilskie! Fragmentów muzyki z „One” można posłuchać tutaj.
One RGG, Distributed by Fonografika

Oratorium Haendla wykonane w Stavanger Concert Hall podczas koncertu w 2008 roku. Nie ukrywamy, że wartość wszystkich artystów weryfikujemy na podstawie nagrań na żywo. Collegium Vocale Gent, Stavanger Symphony Orchesta i Fabio Biondi przechodzą tę próbę bez wysiłku i proszę nie traktować tego komunikatu jako wyrazu naszej megalomanii. Znakomity materiał do weryfikacji tzw. holografii.
Haendel, Jephta, Collegium Vocale Gent, Stavanger Symphony Orchestra, Fabio Biondi, 2 CD, BIS Records

Kategorie: PŁYTY

Skomentuj