SONO PERFECT PAŹDZIERNIK 2011

SONO PERFECT PAŹDZIERNIK 2011
Płyty o wartościach, które przetrwają najgorszy kryzys

W przeciwieństwie do rządowych półgłówków i bankowych osłów, którzy nawet po wydaniu kilkudziesięciu bilionów dolarów nie są w stanie niczego zapewnić, my gwarantujemy Państwu pięciogwiazdkową satysfakcję z naszych rekomendacji oraz pełny udział w zyskach od przekonania, że towarzystwo odpowiedzialne za niezbyt obecnie melanżowy klimacik na świecie wyląduje w piekle, gdzie z radiowęzła będzie dobiegał obleśny chichot Dody, porno-klaskanie Rubika i wokalizy Steczkowskiej, a zamiast czystej koki będzie tylko gorąca pasta do butów.

Poniżej – kilka albumów, na które chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę ze względu na ich niezwykłe zalety artystyczne i  audiofilskie.


Czteropłytowy album ze wszystkimi utworami klawesynowymi Louisa Couperina to wyrafinowany prezent dla miłośników francuskiego baroku oraz wytrawnych koneserów tego rodzaju repertuaru. Richard Egarr nagrywając kompozycje Louisa, nie wiedzieć czemu mniej cenione i rzadziej wykonywany niż kompozycje Francoisa, zorganizował je w suity, dając świadectwo wielkiej znajomości rzeczy oraz subtelnego wyczucia stylistycznego. Na marginesie – angielski klawesynista nie ma nic przeciwko temu, by podczas odtwarzania płyt włączyć tryb… shuffle. Materiał został zrealizowany w dwóch znakomitych brytyjskich studiach: Air Studios i Potton Hall.
Louis Couperin, The Complete Harpsichord Works, Richard Egarr, 4 CD, Harmonia Mundi USA


Wyjątkowa kolekcja 6 winyli, która ukazuje się przy okazji wydania 50-płytowego wyboru najlepszych dźwiękowo i artystycznie produkcji dokonanych przez wytwórnię Decca w erze stereofonicznej. Nie ma co się rozwodzić nad wybranymi do tłoczenia interpretacjami, gdyż są one po prostu kanoniczne. Spośród znajdujących się tutaj albumów aż dwa po raz pierwszy zostały opublikowane na analogu: „Turangalila Symphonie” Messiaena (Riccardo Chailly, Concertgebouw Orchestra, 1992) oraz koncerty skrzypcowe Beethovena i Brittena wykonywane przez Janine Jansen, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen i Paavo Järvi (2009). Nagrania są zapisane na 180-gramowych krążkach, zaś w pudełku znajduje się dodatkowo kupon upoważniający do ściągnięcia całego materiału w formacie MP3 o jakości 320 kB/s.
The Decca Sound, 6 LP 180 g


Recital francuskiego pianisty, który odbył się w Wiener Konzerthaus w maju br. Niewątpliwie jest to jeden z ciekawszych projektów związanych z obchodami 200-lecia urodzin Franciszka Liszta. Aimard skonstruował program swojego występu w ten sposób, by pokazać twórczość węgierskiego wirtuoza na tle dokonań kompozytorów dziedziczących w pewnym sensie jego artystyczny genotyp. W takim kontekście jawi się on przede wszystkim jako innowator, odkrywca i prorok, a nie salonowy heros romantycznych salonów. Cenny koncept i bardzo porządna krecja.
Pierre-Laurent Aimard, The Liszt Project: Liszt, Bartok, Berg, Messiaen, Ravel, Scriabin, Stroppa, Wagner, 2CD, Deutsche Grammophon


Rekonstrukcja niepublikowanych do tej pory nagrań Oscara Petersona, pochodzących z lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Przedsięwzięcie rozpoczęło się jeszcze za życia wielkiego kanadyjskiego pianisty w 2007 roku. Zespół studia Zenph do replikowania zapisów używa skomplikowanej aplikacji komputerowej, która jest w stanie oddać wszystkie niuanse i każdy aspekt dowolnego archiwalnego materiału. W ten sposób zostały już odświeżone nagrania Arta Tatuma, Glenna Goulda i Sergieja Rachmaninowa. Materiał Petersona został zarejestrowany na specjalnie spreparowanym i oprogramowanym przez zespół Zenpha fortepianie Bösendorfer Imperial w Studio Two w Abbey Road Studios (Londyn). Płyta – jak zwykle w tej serii – zawiera wersję stereo oraz wersję binauralną. Audiofilska perła
Oscar Peterson, Unmistakable, Zenph Re-Performance, 1 CD, Sony Music


Eklektyzm Mykietyna nie wszystkim musi się podobać, tak jak nie wszystkich musi przekonywać emocjonalna wartość jego dotychczasowej twórczości, która bardzo często skupia się gdzieś poza intencjami i ponad motywacją kompozytora. Tym razem jednak mamy do czynienia z dziełem dojrzałym, głęboko poruszającym i uczciwie poprzez swoją bezpośredniość angażującym. Nie dlatego, że Mykietyn zrezygnował ze swojego progresywnego minimalizmu, lecz dlatego, że udało mu się wreszcie wykorzystać dostępne w obrębie tego gatunku środki w taki sposób, by nie pozostawiać odbiorcy w pustce czystej retoryki, lecz uczynić go świadkiem wydarzeń prawdziwie wstrząsających. Album powstał w podkrakowskich Alvernia Studios, które – jesteśmy o tym przekonani – szybko staną się ulubionym miejscem tworzenia audiofilskich arcydzieł.
Paweł Mykietyn, Pasja wg św. Marka, Urszula Kryger, Katarzyna Moś, Maciej Stuhr, AUKSO, Marek Moś, 2 SACD, Narodowy Instytut Audiowizualny

Kategorie: PŁYTY

Skomentuj