Sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych wyniosła ponad 177 mln złotych i była niższa w porównaniu z 2014 rokiem tylko o 0,53 procent. Duży wzrost – o 19,79 procent – odnotował rynek muzyki cyfrowej. Stanowi on już 23,44 procent całego rynku fonograficznego (20,28 procent w 2014 r.) i wart jest 54,3 mln złotych.
Dobry okres miały winyle – w 2015 w Polsce wartość ich sprzedaży skoczyła o 56,9 procent do sumy 12 mln złotych. Popyt na analogi zagranicznych artystów wynosił 70 procent. Polscy artyści sprzedali winyle na łączną kwotę 2,3 mln złotych. W 2014 roku był to tylko 1 mln złotych.
Udział muzyki polskiej w rynku nagrań wynosi 32, a zagranicznej 47,5 procent. Muzyka poważna stanowi 5 procent obrotów i odnotowała ponad 14-procentowy spadek.
W segmencie cyfrowym dominuje streaming, zapewniający 73,48 procent wpływów. Na kolejnych miejscach są pobrania online (18,27) oraz pobrania na telefony komórkowe (6,32 procent).
Pierwszą dziesiątkę najlepiej sprzedających się w 2015 roku otwiera Adele z „25”. Czołówkę najpopularniejszych polskich artystów stanowią: Stanisława Celińska, Gang Albanii, O.S.T.R., Dawid Podsiadło i Tede.
1 | Adele | 25 | XL Recordings / Sonic |
2 | Muzyka Filmowa | Fifty Shades Of Grey | Universal / Universal Music Polska |
3 | Stanisława Celińska | Atramentowa | Polskie Radio / Olesiejuk |
4 | Gang Albanii | Królowie Życia | Step Records / CD- Contact |
5 | Dawid Podsiadło | Annoyance and Disappointment | Sony Music Entertainment Polska |
6 | O.S.T.R. | Podróż Zwana Życiem | Asfalt Records / Warner Music Poland |
7 | Indila | Mini World | Other Pop / Universal Music Polska |
8 | Ed Sheeran | X | Warner Music / Warner Music Poland |
9 | Dawid Podsiadło | Comfort and Happiness | Sony Music Entertainment Polska |
10 | Tede & Sir Mich | Vanillahajs | Wielkie Joł / My Music |
Dla porównania – w 2015 roku rynek amerykański wart był 7 mld dolarów, czyli prawie 28 mld złotych. Fonografia brytyjska była warta 1,1 mld funtów, czyli 5,8 mld złotych. W Niemczech rynek ten oszacowano na 1,5 mld euro, czyli 6 mld złotych. Łatwo policzyć, że polski rynek jest prawie 25 razy mniejszy niż rynek niemiecki i brytyjski.