Firma Sony sprawdziła, jakie utwory wybrałby najlepszy przyjaciel człowieka: spokojne koncerty z repertuaru klasycznego czy żywe, szybkie utwory z pierwszych miejsc list przebojów. Współpracując z dr Anną Wilkinson, specjalistką ds. percepcji u zwierząt i członkiem ASAB (Association for the Study of Animal Behaviour — Towarzystwa Badawczego Zachowań Zwierząt) oraz doktorantką Natalią Albuquerque, Sony przygotowało studium „Preferencje muzyczne psów domowych”.
Studium pokazało zdecydowanie większe zainteresowanie utworami ze szczytów list przebojów niż dobrze znanymi koncertami klasycznymi: 62% psów spontanicznie wybierało muzykę nowoczesną, a tylko 38% klasyczną. Mając do wyboru 10 utworów należących do dwóch gatunków, psy znacznie chętniej wybierały popularne hity niż muzykę klasyczną: więcej czasu spędzały przy głośniku grającym skoczne przeboje niż odtwarzającym muzykę klasyczną, co wskazuje większą na przyjemność ze słuchania szybkich, rytmicznych nagrań.
W eksperymencie użyto dwóch zestawów muzycznych Sony GTK-XB7. Odtwarzały one muzykę klasyczną i pop psom, których reakcje dokumentowano i porównywano. Dla uniknięcia zafałszowania wyników, muzyka grała z obu głośników po jednym utworze z każdego. Utwory były odtwarzane w parach, a rozmieszczenie głośników i kolejność kombinacji utworów dobierano w sposób losowy. W badaniu wykorzystano pięć słynnych utworów Mozarta, Pachelbela i innych kompozytorów oraz pięć utworów gwiazd muzyki rozrywkowej: Elvisa Presleya, Martina Garrixa, Justina Biebera i Beyoncé.
— Badanie wykazało ciekawą różnicę w preferencjach dotyczących muzyki klasycznej i pop — komentuje wyniki dr Anna Wilkinson. — Słysząc różne rodzaje muzyki, psy częściej wybierały zestaw Sony GTK-XB7 odtwarzający muzykę pop, rzadziej zaś muzykę klasyczną.
Jednym zdaniem – psy wolą Beyonce niż Beethovena.
Film „Party Animals”
W 2015 roku, do testów dźwięku wykorzystano dziedzinę wiedzy zwaną cymatyką, a obecnie firma Sony bada reakcje zwierząt domowych na muzykę przy użyciu jednoelementowego zestawu audio o dużej mocy GTK-XB7.
Aby pokazać reakcje zwierząt na nagrania puszczane z zestawu GTK-XB7, Sony nawiązało współpracę z firmą Unit 9 oraz specjalistami od opieki nad zwierzętami i weterynarzem. Zaowocowała ona filmem przedstawiającym różne zwierzęta domowe bawiące się przy dźwiękach z zestawu GTK-XB7.
Materiał nakręcono w tempie 1000 klatek na sekundę, dzięki czemu reakcje kotów, psów i królików możemy oglądać w silnie zwolnionym tempie. Zewnętrzne oświetlenie dostosowano do wielokolorowych diod LED migających w głośnikach zestawu, a widzialnym przejawem ogromnego ciśnienia akustycznego są podmuchy powietrza widoczne na sierści zwierząt. Na jednej ze scen, ukazującej działanie technologii EXTRA BASS™, widać kota rasy perskiej wylegującego się na odkrytym, wibrującym subwooferze.
Potencjał i moc tego głośnika przedstawiają także inne sceny z udziałem bassetów, persów, puli, chow chow i królików, które tańczą i drgają w rytm muzyki.
— GTK-XB7 to produkt stworzony z myślą o przyjemności: mobilność, ciśnienie dźwięku, oświetlenie i technologia EXTRA BASS™ dają możliwość zorganizowania wspaniałej zabawy w każdym miejscu — komentuje film Alberto Ayala, dyrektor działu Vision and Sound w Sony Europe. — Chcieliśmy, by wprowadzenie nowych głośników o dużej mocy było powiązane z jeszcze większą dawką przyjemności. A czy można to zrobić lepiej, niż zapraszając do zabawy naszych czworonożnych przyjaciół?