HUGO REINHOLD, UTWORY WYBRANE
Hugo Reinhold, wiedeńczyk, urodzony w 1854 roku, był absolwentem klasy fortepianu u Juliusa Epsteina oraz kompozycji pod kierunkiem samego Antona Brucknera. Jeszcze w czasie studiów uzyskał prestiżową Nagrodę im. Beethovena za swoją Suitę op. 7 na fortepian i orkiestrę smyczkową. Wiele lat, aż do swojej śmierci w 1935 roku, był profesorem w wiedeńskiej Państwowej Akademii Muzyki i Sztuk Pięknych (Staatsakademie für Musik und darstellende Kunst), gdzie wykształcił licznych pianistów. Jego twórczość kompozytorska, dziś w dużej mierze zapomniana, obejmuje kilkanaście cykli utworów fortepianowych, pojedyncze dzieła na orkiestrę smyczkową, muzykę kameralną z udziałem skrzypiec lub wiolonczeli oraz kilka zbiorów pieśni solowych i chóralnych. Na tej płycie prezentujemy wybór najciekaw- szych utworów przeznaczonych na duet – skrzypce i fortepian.
Aleksandra Milcarz fortepian, Tomasz Bolsewicz, skrzypce
BARTŁOMIEJ PĘKIEL, OPERA OMNIA
W XVII wieku Polska była jednym z prężniejszych ośrodków kulturowych w Europie, głównie za sprawą mecenatu królewskiego i wielkich rodów magnackich. Organizowano przedstawienia operowe i widowiska baletowe, w wielu kościołach budowano organy. Do europejskiej elity muzycznej należał także wieloletni kapelmistrz dworu Władysława IV, Bartłomiej Pękiel. OCTAVA, jeden z najciekawszych polskich zespołów wokalnych, prezentuje dzieła tego najważniejszego dla polskiej muzyki XVII wieku kompozytora. Jest to pierwsze w historii całościowe i kompletne opracowanie fonograficzne twórczości Bartłomieja Pękiela, zawierające utwory dotąd nie publikowane na płytach CD, w tym także dzieła odnalezione w Archiwum Kapituły Katedralnej na Wawelu.
OCTAVA ensemble, Alicja Ciesielczuk, Katarzyna Guran, Agnieszka Kałużna, Anna Magier, Sonia Warzyńska soprany, Mira Szary alty, Łukasz Dulewicz kontratenory, „MOMENTUM”, Bartłomiej Chorąży, Marek Opaska tenory, Jerzy Butryn, Dawid Biwo, basy
BRAHMS, MUSSORGSKI, SCRIABIN, BLANDINE WALDMANN
Polska Orkiestra XVIII wieku Tomasz Ślusarczyk współpraca muzyczna, dyrygent Zygmunt Magiera kierownictwo artystyczne, dyrygent
Koncepcja artystyczna nowej płyty francuskiej pianistki Blandine Waldmann opiera się o swoisty dialog tradycji z nowoczesnością. Dialog prowadzony jest w przestrzeni rozpościerającej się pomiędzy muzyką programową słynnych Obrazków z Wystawy Modesta Musorgskiego, klasyczną formą brahmsowskich wariacji i miniatur, a muzyką absolutną 9. Sonaty Fortepianowej Skriabina, której zagęszczony język chromatyczny śmiało zmierza już ku granicom tonalności. Blandine Waldmann, absolwentka belgijskiej Koninklijk Conservatorium Brusse, laureatka licznych międzynarodowych konkursów, uczestniczka wielu kursów mistrzowskich, występująca w nasłynniejszych salach koncertowych świata, czaruje słuchaczy znakomitą techniką i świetną, emocjonalną, pełną kolorów, świadomą muzykalnością.
Blandine Waldmann, fortepian
CHOPIN, BRONISŁAWA KAWALLA
Bronisława Kawalla, wybitna pianistka i pedagog, mistrzyni interpretacji bachowskich (laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Waszyngtonie, 1975) tym razem prezentuje utwory Chopina. Obok Mazurków op. 6 i op. 7, Nokturnów op. 9, na płycie zarejestrowane są Wariacje B-dur na temat „Je vends des Scapulaires” op. 12 oraz Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22. Nagranie zostało zrealizowane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie i wydane w 2001 r. przez Międzynarodową Fundację im. Fryderyka Chopina. Album jest reedycją tamtego wydawnictwa w nowej szacie graficznej.
Bronisława Kawalla, fortepian
TRIP OF A LIFETIME, MIŁOSZ BAZARNIK TRIO
Trio (Miłosz Bazarnik, Krystian Teliżyn, Liliana Zieniawa) złożone jest z studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Liderem zespołu jest Miłosz Bazarnik – pianista, kompozytor, aranżer, pedagog, absolwent Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie fortepianu oraz Muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Płyta oscyluje gatunkowo wokół pojęcia jazzu skandynawskiego, modern jazzu oraz szeroko pojętego jazzu europejskiego. Album zawiera 5 studyjnych tracków oraz 1 będący nagraniem koncertowym (bonus track), co daje nam niemal 40 minut muzyki. Zamieszczone utwory są autorskimi kompozycjami lidera.
Miłosz Bazarnik fortepian, Fender Rhodes Liliana Zieniawa perkusja, wibrafon Krystian Teliżyn el. bas
SCHUMANN, CHOPIN, ALEKSANDRA HORTENSJA DĄBEK
Aleksandra Dąbek, młoda, wybitnie uzdolniona pianistka, laureatka licznych konkursów muzycznych na całym świecie, przedstawia swoje interpretacje muzyki romantycznej; jedno z największych dzieł w literaturze pianistycznej – „Karnawał“ op. 9, Roberta Schumanna oraz wybór chopinowskich nokturnów i polonezów. To symboliczne spotkanie muzyki zaprzyjaźnionych romantyków odbyło się w szlachetnej akustyce Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w 187 lat po ich pierwszym spotkaniu, znanym z pamiętnego „Chapeau bas!, panowie, oto geniusz!” zamieszczonego w recenzji Schumanna po lipskim koncercie polskiego kompozytora.
Aleksandra Hortensja Dąbek, fortepian