JOHANN BERNHARD BACH: OUVERTURES

JOHANN BERNHARD BACH: OUVERTURES

Rating

4 out of 5
Wartość artystyczna
4 out of 5
Dźwięk

Total

4
4 out of 5
Rarytas nie tylko dla miłośników tanecznego baroku.

Johann Bernhard Bach (1676-1749) to jeden z najmniej znanych członków największego muzycznego klanu rodzinnego w dziejach. Jego utwory są wykonywane niezmiernie rzadko, podobnie jest z nagraniami – w bazie Discogs figurują zaledwie trzy albumy z kompozycjami kuzyna Jana Sebastiana. Czwartą jest świetna płyta opublikowana właśnie przez wydawnictwo Ricercare prezentująca cztery uwertury w interpretacji zespołu L’Acheron pod dyrekcją Francoisa Jouberta-Coilleta.

Uwertury, powstałe najprawdopodobniej przed 1730 rokiem, to chyba najbardziej znane utwory w zachowanej do dzisiaj bardzo skromnej spuściźnie kompozytora. Należą do stylu, który łączy muzykę francuskiego Grand Siècle z konwencją reprezentowaną przez Jana Sebastiana w okresie Weimaru i Cöthen. Zachowały się informacje, że niektóre części uwertur Johanna Bernharda były osobiście aranżowane przez autora „Wariacji Golbergowskich” na potrzeby jego orkiestry.

Johann Bernhard urodził się w Erfurcie. Wczesną edukacją muzyczną zajmował się jego ojciec Johann Aegidius Bach. Wiadomo także, że był uczniem Pachelbela. W 1695 roku objął posadę organisty w Erfurcie, a następnie w Magdeburgu. Potem wykonywał te obowiązki w Eisenach, gdzie zastąpił Johanna Christopha Bacha. Był również klawesynistą w orkiestrze miejscowego dworu.

Warto pamiętać, że w rodzinie Bachów odnajdziemy jeszcze jednego muzyka o imionach Johann Bernhard – to syn właśnie Johanna Christopha. Żył w latach 1700-1743, od 1715 roku był kopistą swojego wuja Jana Sebastiana. W 1721 roku po swoim ojcu otrzymał pracę organisty w Ohrdrufie w kościele św. Michała. Do współczesnych czasów przetrwało zaledwie kilka jego utworów klawiszowych.

Album wydany przez Ricercare to bardzo nowoczesne ujęcie uwertur, wykazujące pełne zrozumienie dla obecnej wiedzy na temat historycznego wykonawstwa oraz wielką uważność w sferze artykulacyjnej, a także rytmicznej, która jest szczególnie istotna w kompozycjach o charakterze tanecznych. Nagranie zostało zrealizowane w belgijskiej miejscowości Beaufays w kościele św. Jana Ewangelisty. Płyta na subtelny wieczór z wysublimowanym białym winem.

bach-ouvertures

Skomentuj