KOPIE MISTRZÓW

KOPIE MISTRZÓW
Londyńska manufaktura The Electric Recording zapowiada winylowe reedycje jazzowych arcydzieł z lat 50. ubiegłego wieku. Firma słynąca z niezwykle starannych replik płyt z muzyką poważną jeszcze w tym roku wypuści cztery albumy przygotowane na podstawie taśm-matek z wytwórni Prestige.

The Electric Recording Co. od 2012 roku specjalizuje się w produkcji specjalnych kolekcjonerskich edycji płyt analogowych powstających z taśm-matek w procesie masteringu wykorzystującym wintydżowy sprzęt lampowy. Firma do perfekcji opanowała replikację nagrań z lat 50. i 60., które uznawane są za złoty okres w historii fonografii analogowej. Ściśle limitowane serie winyli rozchodzą się wśród koneserów w Chinach, na Tajwanie, w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i na Bliskim Wschodzie. Longplaye ERC uchodzą za absolutnie perfekcyjne i choć kosztują po 300 funtów za egzemplarz, rozchodzą się jak świeże bułeczki.

Po podpisaniu porozumienia z Concord Music Group, manufaktura przygotowuje się intensywnie do wydania pierwszych wznowień z katalogu legendarnej wytwórni Prestige. Na czarnych krążkach ukażą się przełomowe albumy najlepszych jazzmanów tamtych czasów. Na pierwszy ogień idą nagrania Hanka Mobleya, Tommy’ego Flanagana, Elmo Hope’a i Jackie McLeana. Wszystkie zostały zrealizowane przez jednego z najlepszych reżyserów dźwięku w historii – Rudy’ego Van Geldera.

Dla uzyskania oryginalnej jakości nagrań z lat 50. ubiegłego wieku Electric Recording Co. używa odrestaurowanego sprzętu z epoki, m.in. nacinarki Lyrec oraz magnetofonu szpulowego tej samej marki. ERC przetestowało wiele tłoczni w Europie i USA, aby zagwarantować sobie możliwie najwyższy poziom produkcji zarówno płyt, jak też kopert. Ważny jest nie tylko skład masy winylowej, ale także precyzja tłoczenia.

Koperty wraz z grafiką idealnie odwzorowują oryginały, a materiały i papier są skrupulatnie dobierane przez najwyższej klasy ekspertów. Matryce powstają od podstaw w zakładzie Hand & Eye w londyńskim East End. Okładki oraz teksty informacyjne są drukowane na maszynie Heidelberg z lat 60. Proces przygotowania każdej płyty trwa nawet 2 lata.

Zaufanie do fachowców ERC jest tak duże, że mastery wytwórni Prestige zostały im przysłane do Londynu, po raz pierwszy opuszczając terytorium USA. „Koncept, skrupulatność oraz jakość to były pierwsze rzeczy, dzięki którym zwróciłem uwagę na ERC. Kiedy jednak zobaczyłem odrestaurowany sprzęt, stałem się entuzjastą tego przedsięwzięcia” – twierdzi Sig Sigworth z Concorde Music.

Pete Hutchison, właściciel ERC, mówi: „Poświęciliśmy wiele lat na badanie procesów produkcji oraz remontu maszyn, upewniając się na każdym etapie, że robimy wszystko tak, jak podczas wytwarzania płyt w latach 50. Stało się dla nas jasne, że aby osiągnąć maksymalny efekt – począwszy od mastera, a na składaniu kopert skończywszy – nie możemy sobie pozwolić na żadną drogę na skróty. Dla nas niesamowicie ekscytującym przeżyciem były odsłuchy taśm-matek, których dźwięk jest bardzo przyjemny i niesamowicie angażujący. Robimy wszystko, aby tłoczone z nich winyle brzmiały tak jak one. Mamy nadzieję, że rezultaty naszych wysiłków w pełni będą oddawać wszystkie walory nagrań live dokonywanych przez Rudy’ego Van Geldera”.

Pierwsza seria jazzowych reedycji obejmuje 4 tytuły. Są to:

Hank Mobley ‘Mobley’s Message’
MONO LP
Premiera: 30 września 2016 r.

Tommy Flanagan ‘Tommy Flanagan Trio Overseas’
MONO LP
Premiera: 31 października 2016 r.

The Jackie McLean Quintet ‘Lights Out’
MONO LP
Premiera: 30 listopada 2016 r.

Elmo Hope ‘Informal Jazz’
MONO LP
Premiera: 16 grudnia 2016 r.

Kategorie: NOWOŚCI, VINYL

Skomentuj