W 2020 roku – jak wynika z prognoz firmy badawczej SAR Insight & Consulting – liczba sprzedanych kolumn i urządzeń bezprzewodowych osiągnie poziom 110 mln. Raporty rynkowe pokazują, że w segmencie komponentów AV technologie wireless są obecnie najważniejszą zachętą dla klientów do robienia zakupów.
“W ciągu ostatnich pięciu latach liczba domowych urządzeń audio działających bezprzewodowo gwałtownie wzrosła – zauważa Peter Cooney, główny analityk SAR Insight & Consulting. – Najpopularniejszy jest sprzęt wyposażony w Bluetooth – słuchawki, kolumny, przenośne głośniki i soundbary. Mniejszą popularnością cieszą się technologie NFC i Wi-Fi.”
W 2016 roku liczba gadżetów w domowym użytku wyposażonych w Bluetooth zbliży się do 100 mln. Coraz częściej są one wyposażane również w NFC dla łatwiejszego parowania urządzeń. To dobry przykład równoległego stosowania różnych technologii bezprzewodowych.
Coraz powszechniej w sprzęcie AV stosowane jest Wi-Fi, szczególnie w segmencie audio multi-room. Rozwiązanie to jest bardzo perspektywiczne, bo oferuje wielokanałość, pozwala na transmisje na dużych odległościach, jest niezawodne i zapewnia lepszą rozdzielczość strumieniowania.
“Niektórzy dostawcy, na przykład Sonos, stosują w swoich produktach Wi-Fi jako podstawową technologię. To ważne, bo rynek ciągle jest okresie kształtowania się i nie wiadomo, jakie pomysły przyjmą się ostatecznie. Przypuszczam, że spory wpływ na jego kształt będzie miało upowszechnianie się Google Cast” – mówi Cooney.
Ponieważ bezprzewodowość została już uznana za standard, przemysł AV szykuje się teraz mocno do kolejnego przełomu – High-Res Audio (HRA). Przewiduje się, że do 2020 roku co czwarty abonament na serwis streamingowy będzie abonamentem na serwis bezstratny. HRA to kolejny krok w rozwoju branży AV, który związany jest z koniecznością podwyższania jakości materiałów dźwiękowych, technologii oraz sprzętu do reprodukcji.
„Przemysłowi powinno zależeć na popularyzacji i wprowadzaniu HRA, ponieważ może to ożywić rynek nagrań wysokorozdzielczych i przyczynić się do rozwoju streamingu hi-res. To może być również istotny bodziec dla podwyższania cen sprzętu klasy premium, działającego zgodnie ze standardami HRA” – mówi analityk SAR Insight & Consulting.