SONUS FABER IL CREMONESE

SONUS FABER IL CREMONESE
170 tysięcy złotych - tyle będzie kosztować para nowych kolumn Sonus faber Il Cremonese. Szczegóły w obszernej informacji polskiego dystrybutora

Sonus faber przedstawia z dumą IL CREMONESE – najnowszą, bezkompromisową kolumnę głośnikową dołączająca do najbardziej znanej w gamie marki rodziny Homage. Najnowszy reprezentant tej rodziny dziedziczy liczne przymioty charakterystyczne dla tej serii.

Zastosowano w niej wysokiej klasy przetworniki a także zadbano o piękny design. Projekt tej 3-1/2 drożnej kolumny podłogowej jest rezultatem ewolucyjnego podejścia do rozwoju produktu. Bazuje on na rozwiązaniach zaczerpniętych z wcześniejszej Lilium oraz innych zestawów głośnikowych firmy Sonus Faber.

Nazwa Il Cremonese jest hołdem dla Antonio Stradivariego – jednego z najbardziej znanych na świecie lutników, mieszkającego niegdyś w miasteczku Cremona. W 2015 roku mija 300 lat od ich stworzenia.

Skrzypce „Joachim“, początkowo nazywane tak już od XVII wieku od imienia ich pierwszego właściciela, a wyprodukowane przez Stradivariego, zostały przemianowane na „Il Cremonese“ w 1961 roku. Miało to miejsce z okazji powrotu tego cennego eksponatu do miasta Cremona, gdzie skrzypce wzbogaciły zasoby Museo del Violino, jako element ich stałej ekspozycji. Jest to jeden z najważniejszych instrumentów w historii włoskiego lutnictwa. Dzięki swojej innowacyjnej konstrukcji i proporcjom, jakości i głębi dźwięku oraz użytym pięknym materiałom, skrzypce te stanowią obecnie jeden z najważniejszych eksponatów muzeum.

Innowacyjność konstrukcyjna
W Il Cremonese wykorzystano wiele autorskich, znanych z wcześniejszych modeli Sonus faber, patentów i technologii.

System „Stealth Reflex“ – technologia pozwalająca na zmniejszenie wymiarów wewnętrznej objętości akustycznej w sposób pozwalający zachować kontrolę nad poziomem zniekształceń. System „Stealth Reflex“ wykorzystuje dwa ortogonalne porty, ustawione względem siebie pod kątem prostym: jeden umieszczony w tylnej ściance obudowy, obsługuje przetwornik nisko-średniotonowy, drugi skierowany w dół, obsługuje przetworniki niskotonowe i subwoofer.

System Eliminacji Rozprzestrzeniania Wibracji (ang. Z.V.T. – Zero Vibration Transmission) – system antywibracyjny izolujący obudowę od podłoża i od środowiska akustycznego, otaczającego kolumny. Zastosowano tutaj rewolucyjną metodę polegającą na wykorzystaniu nowoczesnych elastomerów zamontowanych bezpośrednio we wnętrzu kolców podłogowych. Dzięki przyjęciu takiego rozwiązania znakomicie uproszczono konstrukcję i poprawiono estetykę i lekkość projektu.

Podwójna wibroizolacja „Dampshelves” – składająca się z dwóch masywnych płyt, dolnej i górnej, wykonanych z czarnego, szczotkowanego Avionalu. Płyty te działają jak mechaniczne tłumiki energii, wytracające drgania generowane przez potężne przetworniki zastosowane w Il Cremonese. Avional jest wysokowytrzymałym stopem aluminium, zawierającym domieszki miedzi – 4.75%, magnezu – 0.5% oraz 1.4% krzemu.

System Schodkowej Emisji Najniższych Częstotliwości (ang. Staggered Low Frequencies Emission Technology‘) – wykorzystany po raz pierwszy od czasów projektu „the Sonus faber“. System optymalizuje charakterystykę przetwarzania w zakresie najniższych częstotliwości.

Membrany zastosowane w przetwornikach kolumn Sonus faber to kolejny dowód na pomysłowość inżynierów włoskiej marki. Głośnik wysokotonowy to produkt całkowicie zaprojektowany w ramach firmy Sonus faber, Przetwornik „Arrow Point DAD, wyposażono w membranę w postaci sfery z wytłumionym szczytem (ang.: ‚Damped Apex Dome‘). W paśmie średniotnowym pracuje przetwornik Sonus Faber M18 XTR-04, a głośniki niskotonowe to Sonus Faber W18XTR-12 (czyli przeskalowana w dół wersja przetworników niskotonowych jakiej użyto w modelu Lilium) oraz obsługujący pasmo ultraniskich częstotliwości przetwornik W22XTR.

Ten ostatni jest najnowszym projektem rodem z fabryki z Arcugnano. Z kolei w zwrotnicy wykorzystano zapewniającą wyśmienite rezultaty odsłuchowe, innowacyjną architekturę “Paracross”.

Projekt
Il Cremonese charakteryzują się innowacyjnym kształtem obudowy. Pięciokątny romboid przywołuje na myśl szlachetny kamień jakim jest diament. Jednocześnie taka właśnie forma optymalizuje sztywność drewnianej konstrukcji, a unikalny kształt rombu jest natychmiast rozpoznawalny jako charakterystyczny dla kolumn Sonus faber. Wzornictwo modelu IL Cremonese jest inspirowane kolumnami Lilium. W najnowszym projekcie elegancję połączono z nowoczesnym dość zdecydowanym i dynamicznym design, co jest niejako wyrazem ewolucji marki w kierunku innowacji – zarówno technologicznych jak i wizualnych. Sonus faber jednocześnie zachowuje historyczne dziedzictwo marki, nawiązując otwarcie do historii lutnictwa oraz swoich własnych dokonań.

Ii Cremonese są hołdem dla Antonio Stradivariego i Andrea Amati – twórców doskonałych instrumentów i artystów, którzy na przełomie XVII i XVIII wieku zrewolucjonizowali rzemiosło ówczesnych lutników. Opracowane przez nich koncepcje i metody produkcji instrumentów smyczkowych doceniane, szanowane i naśladowane są do dziś na całym świecie – także przez firmę Sonus faber.

Wzornictwo
Podobnie jak w modelu Lilium, projekt Il Cremonese, łączy w sobie kontrastujące i wzajemnie sprzeczne cele projektowe. W ramach obudowy o zmniejszonej objętości otrzymujemy doskonałą zdolność do reprodukcji niskich częstotliwości, oraz zdolność przetwarzania całego szerokiego spektrum częstotliwości, łącząc przy tym zdolność do wykazywania się zarówno imponującą mocą i potęgą brzmienia, ale również absolutnej ciszy i rozdzielczości szczegółów. To wszystko stało się możliwe dzięki zastosowaniu systemu odsprzęgania kolumn od podłogi, dzięki któremu uzyskano doskonałą rozdzielczość tego podłogowego systemu. Osiągnięto cel, jakim jest naturalność dźwięku, a zarazem nowoczesny i olśniewający wygląd, design.

Materiały
Lakierowane drewno orzecha, hartowane szkło, czarna skóra i szczotkowane aluminium, a więc te same materiały, których użyto w modelu Aida i Lilium – to kolejny rodzaj hołdu składanego tradycji. Il Cremonese będzie dostępna w dwóch, stosowanych przez firmę Sonus faber, klasycznych wykończeniach: Czerwień (RED) i Orzech (WALNUT).

Cena i dostępność
IL Cremonese będą dostępne w listopadzie 2015. Polska cena to 84.999 zł brutto/sztukę, czyli 169 998 zł brutto za parę.

Polska premiera głosników bedzie miała miejsce podczas Audio Video Show 2015 w Warszawie, w dniach 6-8 listopada w Hotelu Radison Blu Sobieski , Galeria I.

DANE TECHNICZNE
System 3-1/2 drożny z obudową typu basreflex, rozwiązaniem „Stealth Reflex System” oraz technologią “Zero Vibration Transmission”.

Obudowa – romboidalna, tłumiona wewnętrznie obudowa z 3-warstwowymi ścianami. Wewnętrzne ożebrowanie w strategicznie rozmieszczonych miejscach, które całkowicie eliminuje fale stojące i pomaga w kontroli szkodliwych drgań. Wykonany z użyciem obrabiarek CNC, z anodyzowanego Avionalu, podwójny system obciążników „Dampshelves”, tłumi drgania i usztywnia konstrukcję kolumn. Zmniejsza także pochodzące z obudowy i przetworników mikro wibracje strukturalne. Obudowa części niskotonowej została zintegrowana z główną komorą kolumny.

Przetwornik wysokotonowy – Sonus faber H28 XTR-04 “Arrow Point” DAD (Damped Apex Dome) to hybryda stanowiąca połączenie klasycznej kopułki z przetwornikiem pierścieniowym. Zastosowana ruchoma cewka o średnicy 28mm posiada system optymalizujący redukcję drgań mechanicznych. Ultradynamiczna liniowość uzyskiwana jest dzięki nowemu systemowi napędowemu bazującemu na potężnych magnesach neodymowych. Zaimplementowano go w połączeniu z tylną komorą, wykonaną z drewna, w kształcie labiryntu akustycznego. Rozwiązanie to zostało zaprojektowane specjalnie dla tego modelu kolumny.

Przetwornik średniotonowy – Sonus Faber M18 XTR-04. Jest to projekt własny firmy Sonus Faber. Bazuje on na systemie napędowym z silnymi magnesami neodymowymi o średnicy 180 mm. Zapewniają one precyzyjną liniowość i dynamikę dla średnicy. Cewkę wykonano na bazie drutu aluminiowego powlekanego miedzią, nawiniętego na kompozytowym, elektrycznie nieprzewodzącym karkasie, dzięki czemu możliwe jest uniknięcie indukowania prądów wirowych w jego obrębie.
Dynamicznie liniowy silnik magnetyczny jest wyposażony w trzy pierścienie Kelloga / Goellera.

Dedykowana membrana jest wytwarzana specjalnie na potrzeby tego przetwornika. Wykorzystywany jest do tego proces bazujący na suszonej w czasie rzeczywistym, niewyciskanej, tradycyjnej pulpie złożonej z mieszanki tradycyjnych naturalnych włókien typu celuloza, kapok, kenaf i innych, specjalnie dobranych pod kątem uzyskania najbardziej naturalnego brzmienia dźwięku.

Aby dodatkowo wytłumić jakiekolwiek pozostałości rezydentnego podkolorowania ze strony stożka, firma wykorzystuje przezroczystą, lepką powłokę powierzchniową, sprzyjającą tłumieniu. W sposób identyczny jak w przypadku przetwornika wysokotonowego, przetwornik, średniotonowy jest również mechanicznie odseparowany od przegrody czołowej zestawu głośnikowego, a przy jego projektowaniu wykorzystano efekt synergii z jego odpowiednio zoptymalizowaną „komorą akustyczną”. Wykorzystano tutaj specjalny koncentryczny anty-kompresor, który został zaprojektowany pod kątem usunięcia jakichkolwiek podkolorowań i lokalnych rezonansów.

Przetworniki niskotonowe – Sonus Faber W18XTR-12. Para głośników o średnicy 180 mm, również zaprojektowanych w ramach Sonus faber. Cechuje się membraną zrealizowaną w formie lekkiej „kanapki“. Membrana ma postać stożka, w którym warstwa środkowa jest wykonana z zaawansowanej materiałowo syntetycznej pianki, a okładziny wierzchnie, takie „powierzchniowe skórki“ są zrealizowane na bazie tradycyjnej masy celulozowej. Tak wykonane przetworniki niskotonowe potrafią się doskonale zintegrować akustycznie z brzmieniem dedykowanych przetworników średniotonowych, a jednocześnie zachowują absolutną precyzję obrazowania w ramach obsługiwanego zakresu pasma. Jest to możliwe ponieważ zewnętrzna powierzchnia tych membran jest wykonana z tej samej naturalnej pulpy papierniczej jak ta, która została użyta do wykonania membran głośników średniotonowych.

Potężny silnik liniowy o bardzo dużym skoku, ponad 3,8 centymetra, wykonano w formie cewki kontrolującej i redukującej „prądy wirowe”. Jest on realizowany pod kątem osiągania wysokich prędkości, wydajności i liniowości pracy.

Subwoofer – Sonus Faber W22XTR-16. Tutaj również wykorzystano parę przetworników bazujących na własnym projekcie firmy. Przetworniki o średnicy 220 mm także wyposażono w lekką „kanapkę“, czyli trójwarstwową stożkową strukturę membrany, wykorzystującą zaawansowaną materiałowo syntetyczną piankę jako warstwę wewnętrzną, oraz dwie zewnętrzne okładziny wykonane z pulpy celulozowej.

Przetworniki te są zintegrowane z amorficzną, akustycznie bezpostaciową komorą typu „stealth reflex“, czyli komorą o kształtach które eliminują negatywny wpływ odbić wewnętrznej fali akustycznej. Te przetworniki również zaprojektowano pod kątem ich idealnego dźwiękowego dopasowania do brzmienia opisanych wcześniej przetworników niskotonowych. Jednocześnie zapewniają zachowanie wysokiej precyzji odwzorowania dźwięku w ich paśmie częstotliwości.

De facto znowu wykorzystuje się tutaj taką samą strukturę w układzie „kanapki“, z zewnętrznymi warstwami wykonanymi z masy papierowej. Do ich napędzenia zastosowano potężny przetwornik o wybitnej liniowości wskroś zawrotnego wręcz, ponad 5-centymetrowego skoku, a karkas cewki jest wykonany na bazie nieprzewodzącego materiału, eliminując tym samym prądy wirowe, co sprzyja osiągnięciu wyższej sprawności przetwarzania i odwzorowywania najniższych częstotliwości.

Zwrotnica – jest wykonana jako konstrukcja nierezonująca, zoptymalizowana pod kątem charakterystyki przenoszenia zarówno amplitudy i fazy, co w rezultacie skutkuje optymalnym odwzorowaniem uwarunkowań czasowo-przestrzennych.
Wykorzystuje się tutaj architekturę „Paracross”. Impedancja przy niskich częstotliwościach jest ściśle kontrolowana, tak aby wzmacniacz „widział“ przyjazne obciążenie. Zastosowano też podwójnie schodkową funkcję przenoszenia – w formie filtracji – która jest zoptymalizowana pod kątem przenoszenia najniższych częstotliwości w warunkach pokoju odsłuchowego. Pod względem zastosowanych komponentów zastosowano najwyższej jakości podzespoły, takie jak: kondensatory Mundorf z najnowszej generacji „Evo” Oil, czy też np. olejaków na bazie srebra i złota: Silver / Gold / Oil. Jako dławiki wykorzystano produkty firmy Jantzen. Zwrotnica jest cięta na następujących częstotliwościach: 80Hz – 250Hz – 2500Hz.

PARAMETRY
Pasmo przenoszenia: 25 Hz – 35.000 Hz
Czułość: 92 dB SPL (2.83V / 1m)
Impedancja znamionowa: – 4 ohm
Sugerowana moc wzmacniacza: 100W – 800W
Wejście napięciowe: 30 V RMS (IEC 268-5)
Wymiary: 398.23 x 621.8 x 1449.6mm
Waga: 84 kg

Kategorie: NOWOŚCI

Skomentuj